onsdag 8 augusti 2012

Chainsaw Pig?

Grannfrun påstår att bloggen blir bättre om jag lägger in bilder här.
Om jag hade vetat hur man gör, skulle jag ha lagt in en bild på punkbandet Chainsaw Pig, som jag kom att tänka på idag, när jag städade i källaren.
I det största källarrummet hittade jag lådor med elkablar, gitarrsträngar och plektrum. I ett hörn av rummet stod ett par gitarrer. Den ena av dem hade bara tre strängar.
Det dök upp en bild också. Tre punkare hängde lite löst på varandra, tittade in i kameran, nonchalent, stöddigt, punkigt...
Det var här de repade. Två av medlemmarna bodde f ö i villan, de var bröder och de var söner som övade hemma i sitt föräldrarhem i en del av Malmö där det bara finns flotta villor och där gränsen mot Limhamn går på andra sidan gatan. Föräldrarna var Blondinen och jag.
Den tredje medlemmen i Chainsaw Pig bodde i en lika stor villa, eller större?, några kvarter närmare Bellevuevägen. Hans föräldrar var journalister.
Våra grannar i husen närmast oss, undrade vad det var som dånade i källaren.
–Det är ett punkband, sa jag. De kommer att bli världsberömda.
–Jaha, jaså, sa grannarna. Är inte punkare farliga?
De spelade in en EP 1988. En av låtarna heter Pellefant. Jag hittade en hel kartong med överblivna plattor under ett bord.
Medlemmarna i Chainsaw Pig kostade på sig att ha fejkade namn när de framträdde. Trummisen hette Andy Pig och hans brorsa, som spelade med en gitarr som bara hade tre strängar, kallade sig Nike Tilos.
De spelade på ungdomsgårdar och liknande anläggningar och de fick ett gig ända uppe i Uppsala. Jag har alltid undrat hur det gick till. Men ingen i bandet verkar ha en vettig förklaring. Jag vet inte heller hur de har lyckats få ut en inspelning från den konserten på nätet.
Jag städade och hittade mer och mer prylar som påminde om åren då vår källare fungerade som ett tillhåll för grabbarna, deras kompisar och flickvänner.
Det pågick alltid något kul i där nere. Om inte annat, så övade Chainsaw Pig eller något annat band.
Hade jag vetat hur man lägger in bilder här på bloggen, så skulle du få se!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar