fredag 17 augusti 2012

Är jag trendsetter? Del 3.

Jag är absolut ingen vinexpert.
För mig är ett vin gott eller kasst. Det kan också vara mycket gott eller värdelöst.
Ja, och det finns ju en hel mängd viner som är varken eller. Trista helt enkelt.
Jag blev uppmärksam på att det finns en himla massa viner när jag började jobba på den fina reklambyrån, som ofta bjöd sina kunder på flotta luncher och middagar på de dyraste krogarna i stan.
Det kultiverade snacket vid krogborden handlade mycket om viner. Jag snappade en del, men någon djupare kunskap om skillnaderna mellan olika viner från Toscana-distriktet eller andra liknande diskussionsämnen fick jag aldrig. Jag hade dessutom svårt för att förstå hur man kunde fånga upp så många olika smaker ur en klunk vin. Syltigt, strävt och fruktigt, OK, men hur kunde man skönja smaker som skogshallon, mynta, björnbär och vanilj när man smakade ett nytt vin? Hur smakar förresten skogshallon?
Så jag satt väl och tänkte på annat, medan experterna pratade Toscana.
Och det var inte förrän jag vid något tillfälle någonstans vid en utlandsresa fick smaka ett rött vin, som omgående fick mina smaklökar att ställa sig på tå och jubla. Vad var detta?
Jo, det var ett vin från en druva som hette Zinfandel.
Det smakade helt enkelt ljuvligt gott! Inte en bismak, bara en härlig, fyllig smak av druva. En vinexpert skulle säkert upptäcka att här fanns det spår av både lakrits och smörkola, men mina enkla smaklökar behöver inga jämförelser. Det smakade helt enkelt fantastiskt gott!
När jag kom hem från resan, upptäckte jag att Zinfandel-viner var inte att tänka på. Det fanns inga på Systembolaget i Limhamn i alla fall. Så jag fick börja tjata igen. Precis som när jag lanserade vinerna från Alsace. Och tro det eller ej: bara 12-13 månader senare dök det upp ett par amerikanska viner baserade på Zinfandel-druvan. Turning Leaf, skriv upp det! Finns endast på flaska, kostar 79:-. Men se upp: Turning Leaf finns också baserat på Cabernet Sauvignon. Zinfandel ska det stå på etiketten.
Och det roliga är att bara under det senaste året har det dykt upp fler och fler Zinfandel-viner.
Det finns flera boxar som tydligen säljs så att det knakar. Helsidesannonser i dagspressen rapporterar om succé på succé och betygen från vinexperterna i massmedia är drösvis med stjärnor och plustecken.
Prova SomeZin på box! Det smakar mycket, mycket gott.
Precis som alla de andra Zinfandel-vinerna.
Det behöver man inte vara expert för att upptäcka.

1 kommentar: