onsdag 15 augusti 2012

Är jag trendsetter? Del 2.

När jag hade upptäckt de vita vinerna från Alsace, började jag tjata om dessa produkter när helst jag hade en chans. På den tiden hade jag många kunder som skulle smörjas på krogen och vi på reklambyrån tog dem helst till Savoy och andra godkända mattempel.
Och jag frågade alltid kyparen om de hade fått in några Alsace-viner. Men de hade de inte.
Varje gång jag besökte Systembolagets butiker frågade jag efter dessa viner.
Och jag fortsatte att tjata. Jag känner dessutom ett stort antal journalister och det uppstod ofta tillfällen då jag kunde kasta in några ord om de vita vinerna från distriktet i Frankrike, som så få kände till, men som förhoppningsvis blev fler och fler.
Jag vet inte hur länge min långsamma kampanj pågick och jag vet inte hur många andra vindrickare som jobbade som jag. Men till slut fanns det några Alsace-viner på krogarnas vinlistor och på Systemets hyllor. Och det började skrivas om de nya friska vinerna i magasin och tabloidbilagor.
Idag finns det uppåt 25 olika sorter på Systembolaget plus någon rosévariant och en mousserande som kostar typ 1128:-. Alsaceviner på box finns inte. Den billigaste flaskan heter Marie d´Alsace och blir din för 69:-. Vill du prova en dyrare sort, så finns en Riesling Schlossberg för 355:-.
Vinerna från Alsace görs på flera olika druvsorter, som t ex Riesling, Pinot Gris och Gewurztraminer.
Men varför de blir så goda, det har jag inte en aning om.
Jag brukar säga att ett vin från Alsace det smakar ingenting annat än vad ett friskt vitt vin ska smaka. Det smakar gott, ingenting annat. Även den som inte brukar tycka om vitt vin, höjer på ögonbrynen efter att ha fått smaka en skvätt Alsace-vin.

Sen upptäckte jag en helt annan sorts vin, gjort på en speciell druva. Det fanns inte heller på Systembolaget. Då började jag tjata igen. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar