onsdag 10 augusti 2011

Alla talar om vädret. Men bara jag har gjort något åt det.

Idag är det onsdag och det var då vi fick styv kuling i Malmö.
Det var liksom bara det som saknades denna kulna sommar. Undrar varför det inte blev storm, förresten?
Det har i alla fall inte varit en speciellt lyckad sommar här nere i Södern.
Pratar man med vänner och bekanta längre upp i landet, så är det ingen som klagar.
Det har varit fina soldagar hela tiden, säger de. Det är alltså bara Skåne som har haft höst hela tiden.
Och inget kan man göra åt saken.
Jag hade en gång i tiden förmånen att få lära mig allt om vädret. Jag hamnade på Väderskolan i Kalmar när jag gjorde lumpen och efter två månader kunde jag ta hand om alla sysslor på en väderstation som tillhörde Flygvapnet. Det var på gamla fina F14 i Halmstad.
Varje dag gjorde jag obsar: kollade sikt, molntyper, molnhöjder, temperatur, vindriktning, vindhastighet, daggpunktstemperatur och så vidare... Jag mätte regn- eller snömängder och visste vad alla olika moln hette på meteorologspråk: Cirrus, Altocumulus, Nimbustratus och en hel rad andra med speciella kännetecken och höjdlägen.
Det var faktiskt ett kul sätt att göra lumpen på. Man slapp allt skitgöra och kunde aldrig vara med på fåniga övningar, för man gick efter ett passchema där man antingen skötte sysslorna på väderstationen eller var ledig.
En måndagskväll när jag var hemma efter ett dagpass, råkade jag se TV-meteorologen i Aktuellt stå med sin pekpinne riktad mot Halmstad. Och så sa han:
–Och varmast i landet idag var Hallmstad med 28 grader.
Jösses, tänkte jag. Det var ju min siffra han läste upp! Jag hade kollat temperaturen hela dagen och skickat in aktuella siffror varje timme. Och så slog det mig att det där måste ju vara smaskens för turistnäringen... Och nästa dag kollade jag varje timme alla inkommande väderobsar från hela landet, och så höjde jag timmen därpå min egen siffra så att Halmstad passerade alla andra... och på kvällen stod TV-meteorologen där med sin pekpinne och berättade för hela svenska folket var det hade varit varmast... och sedan fortsatte jag på samma sätt hela veckan. Varje dag i en hel vecka rapporterade TV att Halmstad hade varit varmast i landet!
På fredagskvällen var jag nöjd och mitt passchema gav mig ledigt över helgen, så jag kunde inte fortsätta min turistkampanj för Halmstad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar