måndag 13 september 2010

Moderna tider.

Satte på teven sent sent på kvällen, ja efter midnatt, för att se om det fanns något värt att betrakta.
Jodå, det fanns bilder men inget ljud.
I övre vänstra hörnet på bilden fanns en överkorsad högtalare.
-Jaha, tänkte jag och gick snabbt i skallen igenom alla trick det finns vid TV-krångel.

Det första man gör är att prova alla knappar på tre olika fjärrkontroller och, om inte detta hjälper, stänga av parabolboxen, ljudanläggningen och TV-skärmen. Sedan sätter man igång alltihop igen. I just det här fallet hände det ingenting. Det fanns fortfarande en överkryssad högtalare i övre vänstra hörnet och i parabolboxen lyste digitala bokstäver med rött sken i något som skulle kunna utläsas som MUTE.

Trick nr 2 är att dra ut boxens kontakt ur vägghålet, vänta i en minut och sedan koppla in kontakten igen. Inte ens detta gav resultat. Det som digitalt lyste MUTA fortsatte att lysa. Då gav jag upp. Klockan var närmare ett på natten.

Söndag morgon. Jag körde alla trick en gång till. Med samma resultat. Ingenting hände. Jag hade bara ett trumfkort kvar: att ringa till Canal Digital. Men deras service öppnade inte förrän klockan tio, så jag tog en frukost och läste den stora skånska morgontidningen som verkar så fullmatad med artiklar och notiser och nyheter och ännu fler artiklar att man tror att den ska räcka lika länge som en frukost, men som så ofta är så trist och torr och tråkig att man bara bläddrar förbi alltihop.

Klockan tio ringde jag. Jag fick plats nr 47 i kön. En röst räknade sedan ner och upprepade samma mening gång på gång. "Du har plats nummer 47 i kön. Men vi jobbar för att du så snart som möjligt ska få svar." Jojo. Det tog en timme innan det tutade i luren och en käck flickröst talade till mig.

-Jag har inget ljud, sa jag. Det står MUTE i rutan på boxen!
-Ja, det behövs en korrigering efter programuppdateringen. Tryck på den knapp som ger högre volym och håll knappen nere!
Jag gjorde som hon sa och efter två sekunder kom det ljud i alla högtalarna, den lilla överkryssade högtalaren i bildens övre högra hörn försvann och ordet MUTE i boxen var borta. Det var bara att tacka.

Sedan stängde jag av teven, för det fanns inget som var värt att titta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar