fredag 10 september 2010

Ingvar Bergman.

I slutet av 1970-talet var Blondinen, jag och våra smågrabbar nyinflyttade i Malmö.
Vi hade fått tag i en lägenhet på Köpenhamnsvägen och grannfamiljen på samma våning ringde på hos oss redan samma kväll som vi installerade oss. Monica och Lennart hälsade oss välkomna med en drink. Drinkar var vanliga på 70-talet.
Och snabbt blev vi goda vänner.
Lennart hade en inspelningsstudio i källaren. Där spelade han in plattor när han inte producerade ljud till bildspel och informationsfilmer. Hans största succé var en obskyr LP med titeln Bordellmammas visor. För tillfället höll han på med en singel med Ricky Bruch. Och när han berättade om sina äventyr som tekniker och radio-DJ på piratstationen Radio Syd slog det mig: det var ju Lennart som en gång i tiden kallade sig Rock-Chrichan!
Jag frågade och han svarade imponerad över att jag kände till hans gamla artistnamn.
-Jo, det var jag. Och sen fick jag höra massor av historier från den skånska rock´n´roll-eran.
Jag hade ända sedan jag var grabb pysslat med smalfilm. Det var en hobby som resulterade i flera kortfilmer av varierande kvalitet. Svartvita stumfilmer först, färgfilm sen och nu också med synkat ljud.
-Ska vi inte spela in en film? frågade jag och presenterade en idé om att göra en parodi på Ingmar Bergman. Jag presenterade ett storyboard och berättade hur vi kunde göra filmen. Både Lennart och våra fruar tände på idén och snart var vi ute och letade miljöer. Pampig villa i Limhamn, kalkbrottet som kunde bli Fårö på film och den gamla nedlagda fabriksruinen i Klagshamn blev finfina inspelningsplatser.
Så vi producerade Speglingar och ljud, en film som sammanfattar Ingmar Bergmans filmkonst på 15 minuter. Mina skådespelare gör sin roller med total trovärdighet och själv lyckas jag nå upp till Nykvist-klass i bildspråket.
Speglingar och ljud har visats utom tävlan på någon super 8-festival och den där filmkunniga publiken var lika imponerad som alla andra som har sett den.
Idag fick jag äntligen hem den på DVD och jag såg den för första gången på flera år.
Den håller än. Speglingar och ljud fungerar.
Snart kan du, förhoppningsvis, se den på YouTube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar