söndag 20 oktober 2013

Fattar du Candy Crush?

Dagens läsning här på bloggen är antingen helt obegriplig för läsaren eller rent av en text som visar att det är jag som inte begriper ett skvatt av det jag skriver om.
Det handlar nämligen om ett spel som har låst fast miljontals spelare vid sina datorer i veckor. Har man börjat spela Candy Crush Saga så sitter man där och kan inget annat. Det går liksom inte att sluta.
Jag har slutat, det gick. Men det berodde inte på att jag ville sluta. Skälet var nog, om jag ska vara ärlig, att jag inte längre begrep vad det var jag sysslade med.
Jag kom till Nivå 70 och kunde inte komma vidare, för jag fattade inte hur man ska spela när spelplanen är uppdelad i två ytor, där höger halva plötsligt börjar fyllas med chokladbitar som sakt glider in och blir en vägg som måste sprängas bort.
På vänster halva rinner det ner symboler i olika färger, t ex lilafärgade hallon, gröna kuddar, en blå symbol som liknar antingen locket på en utegrill eller en cykelhjälm och så några till. Dessa symboler har jag haft med mig hela vägen från Nivå 1. Fattar du något?
Det finns många andra konstigheter. Man kan ta hjälp av vänner på Facebook. Och man kan själv hjälpa vännerna. Man kan t ex få eller ge bort ett extra liv. Jodå, och det är ju alltid bra att ha några extra liv till hands.
Spelet, ser jag nu, går ut på att "söka efter personer, platser och saker" utmed en numrerad bana med de olika nivåerna där man ska stanna och lösa problem, som t ex "Ta bort all gelé". Fattar du? Man ska alltså ta bort all gelé på Nivå 70 och därför måste man bli av med de chokladbitar som plötsligt glider ner på höger planhalva och börjar bilda en vägg som döljer gelén. Låter det kul? Kan du tänka dig att sitta några timmar varje dag, för att lösa problem i stil med "Ta bort all gelé"?
Hela tiden kan man njuta av musik som spelas av en hjärntvättad orkester. Låten de spelar är bara några sekunder lång, men den upprepas oavbrutet så den är i praktiken oändlig. Den får Hemglass-trudelutten att låta som ett klassiskt mästerverk.
Under tiden man löser uppgifter kan det dyka upp meddelanden som "Varje lyckat drag koster ett drag." Vad det betyder? Har inte en aning.
Ibland har man fyra likadana symboler i rad på spelplanen. Då blir man belönad med en bomb, som man eventuellt kan få att explodera och därmed förstöra en del av de hinder som hela tiden uppstår på vägen mot nästa nivå. Har man lyckats att få flera bomber kan man försöka få allihop att smälla samtidigt och dataskärmen ser en liten stund ut som ett nyårsfirande med raketer, häxpipor och alla andra sorters fyrverkerier som visslar och tjuter och smäller.
Fattar du? I så fall måste du vara en av de spelare som ligger uppe på en nivå över 200 och vet hur du ska komma vidare.
Men begriper du varför du håller på dag efter dag, vecka efter vecka och kanske månad efter månad med en leksak som egentligen bara stjäler din tid?

Fattar du?

1 kommentar:

  1. Tack verkar helt stressande och koko!
    Roligare att stoppa små bollar i rätt färg i rätt provrör, samt lägga patiens, bokstsvsgptor osv. Säger en ganska alert 78-årig dam. Tack f en bra förklaring, träffade en granne som var helt uppe i detta spel.Då än en gång, TACK? Läsa en bra bok? Mkt trevl. också.

    SvaraRadera