tisdag 25 september 2012

Saker jag inte förstår, 1.

Varför har inte alla bilar automatlåda?
Det måste ju vara så här: när bilbyggarna i begynnelsen skruvade ihop sina bilar, förstod de så småningom att motorn skulle bli effektivare och mer lättkörd om man kunde ändra varvtalet under färden. Då uppfann man växellådan och satte in en växelspak och en kopplingspedal i alla bilar.
Det fungerade. Bilens framfart kunde ske med en motor som alltid anpassades efter trafiksituationen, vägens framkomlighet, uppförsbackar och annat som påverkade kraft och hastighet.
Körningen med denna anordning blev full av manövrar. Föraren skulle trampa ur, växla, gasa, bromsa, styra, kolla sikten och vara trevlig mot passagerarna.
Vad kunde man göra för att körningen skulle bli bekvämare?
"Automatlåda!", sa någon.
"Det går aldrig", sa resten.
Men denne någon gav sig fan på att bilen själv skulle kunna växla efter behov. Och såg till att det konstruerades en sådan växellåda.
Dessa bilar blev oerhört mycket bekvämare att köra än de gamla vanliga modellerna med växelspak.
Och i vissa delar av världen blev de vanligare än de gamla vanliga.
Själv har jag haft ett antal bilar under åren.
Jag har kört Pontiac, Oldsmobile och tre olika modeller Cadillac.
Jag har också ägt europeiska och japanska bilar.
De amerikanska har alla haft automatlåda och semester för vänsterfoten, de andra en spak och kopplingspedal.
Och jag förstår inte varför dessa gammalmodiga europeiska och japanska bilar går att sälja.
Varför kräver inte alla bilförare att körningen ska vara så bekväm som möjligt?
Varför väljer de att köra gammalmodigt?
Jag förstår det inte. Gör du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar