fredag 21 september 2012

Boken närmar sig.

Nu har jag skaffat ett ISBN-nummer från Kungliga Biblioteket och därmed kan jag ge ut min nästa bok på eget förlag. Det känns bra. Så klart ska man ha ett eget förlag.
Nu behöver jag en formgivare, som kan skapa en framsida som inte går att motstå. Hos bokhandlaren ska den synas mest och bäst av alla böcker som skyltas fram!
Jag funderade ett tag på att göra jobbet själv. Men kom fram till att de behövs en riktigt designer. Ett proffs som vet vad som är modernt och vet vilka färger som säljer bäst och hur stor bilden ska vara.
Klart jag ska finnas på bild. Alltid är det någon som känner igen mig från förra boken eller från fotot som Hallandsposten använder för min spalt.
Där ser jg visserligen inte klok ut, men jag har inte orkat skaffa fram en bättre bild. Måste tala med fotografen om detta, det gäller alltså inte bara boken. Måste notera detta.

Och så är det förstås titeln på boken, som jag måste fundera färdigt över.
Jag har ett namnförslag, men vet inte om det är det bästa tänkbara. Måste bestämma detta senast i nästa vecka.

Ja, annars är det klart. Jag kan snart gå till tryckeriet och lämna texten och den snart färdiga framsidan. Designern får fixa den snabbt. Snart börjar julhandeln.

Massor av blivande läsare har redan låtit höra av sig på en hemsida som handlar om Halmstad.
Där slängde jag in ett bidrag om min nya bok. Och det gav genast en mycket större effekt än vad jag hade väntat mig. Hemsidan omhuldas av lokalpatrioter. De älskar att läsa om hur Halmstad såg ut när de växte upp. Precis som jag själv, alltså.

Och nu förväntar alla sig en bok sprängfylld av historier om hur man strögade på Storgatan, hängde på fiken, handlade på EPA, kollade nya plattor i ett bås hos Halmstads Musikhandel, tågade iväg från läroverket till konditoriet på Norra vägen under långrasten, fyllde Folkparken där Westcoasters spelade varje lördag i år efter år, kollade bikinibrudar i Tylösands sanddyner och annat som alla vi som växte upp när Aronssons skrothandel brann upp verkligen älskar att läsa om.

Och så blir det kanske en massa annat i boken istället. Köper de den då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar