tisdag 4 september 2012

När kommer den?

Det är lite långt mellan bloggarna nu, men hela huset har varit upp och ner i en hel vecka och det är inte slut än.
Nya fönster tar tid att få upp. De gamla rutorna läggs på hög i en container, som effektivt spärrar av huvudleden fram till dörren. Två snickare och en murare jobbar från morgon till kväll och väntar på en plåtslagare. Nu ska det bara målas lite också och samtidigt har vi börjat satsa på ett nytt golv i källaren. Allt, och det är mycket, i två olika utrymmen måste flyttas.
Det är precis så kul som det låter.
Så läste jag Olssons söndagskrönika i Expressen för mer än en vecka sedan att det har kommit en ny platta med Doug Sahm, inspelad live i Stockholm en gång i slutet av 90-talet.
Doug var i Sverige för att slippa sommarvärmen i Texas, berättade han för mig på KB, där han också skulle spela. Och så skakade han på huvudet, för han kom hit i en av decenniets värsta tropikväder. Stockholm och Malmö låg plötsligt i samma liga som Austin.
Det var kanske därför som han och bandet lät bättre än vad jag kunde minnas. Hela KB kokade. Det kändes precis som i Texas.
Och innan Doug och hans band skulle spela, gick det upp ett förband på scenen. Det kom också från Austin och för många i publiken var det första gången de upplevde Jimmy LaFave.
Vilken kväll det blev! 1900-talets bästa på KB, enligt min enkla smak.
Och under samma resa, spelades alltså Doug Sahms show i Stockholm in på någon apparat, som nu någon har lyckats framställa en CD av.
Men var finns den?
Jag var inne på Folk å Rock för över en vecka sedan och då skulle den eventuellt komma redan samma eftermiddag. Men när jag ringde och checkade hade inget hänt.
Och det har inte hänt något sedan dess.
Inget som har med Doug Sahms CD att göra i alla fall...
Istället händer följande: med posten kommer en alldeles ny studioinspelad CD, hittills inte utgiven någonstans i världen, med Jimmy LaFave!
Så här sitter jag och diggar, som man sa på 1900-talet, en fullsändigt lysande platta med en favorit som gör 13 låtar som får mig att rysa av välbehag. Det är fem år sedan LaFave släppte en ny platta.
Och den ska finnas i handeln om ca en vecka.
Men var blir Doug Sahms stockholmskonsert av?
När kommer den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar