onsdag 12 september 2012

Malmö i småbitar.

Eftersom jag inte har varit med om något märkligt den senaste tiden, det har ju knappt gått att komma ut genom ytterdörren på grund av alla hantverkare, så kommer jag här idag endast att notera olika företeelser i Malmö, som jag tycker är intressanta och därför bör uppmärksammas av alla läsare.
Kolla här:

1. Trafikljusen vid Triangeln är Malmös segaste. Ingen annanstans får man vänta lika länge vid rött ljus som här. Jag har klockat tiden till över två minuter. Och två minuter känns som mycket längre än två minuter, när man sitter i en bil och bara väntar. Undvik alltså Triangeln. Ta en omväg, det går fortare.

2. Ute vid vattentornet i Hyllie har det växt upp konstiga, enormt stora byggnader av glas och betong. På en gigantisk vägg mot Limhamnshållet har man hängt upp bokstäver som tycks bilda ordet Emporia eller något liknande. Exakt vad emporia betyder vet jag inte, men det kommer kanske från tyskans "empor"? Empor kallades en speciell läktarkonstruktion i medeltida katedraler. Behöver vi en modern katedral ute vid vattentornet? En katedral för köpsugna? Räcker det inte med Mobilia och alla de andra köptemplen i Malmöområdet? Men det är klart: när utförsäljningarna börjar med fyndpriser och rabatter på allt, så åker man kanske dit?

3. Just nu, den 12/9, tror många att sommaren är slut. Ungefär lika många tycker att den pågår för fullt. Därför kan man, t ex under lunchrusningen i city, upptäcka en intressant blandning av kläder på Malmöborna. En del karlar kommer i sandaler, shorts och t-shirt, långbenta blondiner kan man se så gott som halvnakna och samtidigt promenerar det påpälsade varelser av båda könen i tjocka skor, höstjackor och rejäla långbyxor. De sommarklädda blir då höstklädda och de höstpåpälsade går tillbaka till det lättklädda. Mitt i alltihop kommer det en regnskur som ingen räknade med.

4. Numera kan man gå på biomatiné sju dagar i veckan. Jag såg Woody Allens nya igår. Den började vid tretiden på eftermiddagen och det var fortfarande full rulle i stan när man blev utsläppt från biografen. Alla butiker var öppna. Solen stod högt och det var en vanlig vardag. Perfekt. Det enda som saknades var bekväma biofåtöljer. Filmstaden på Brogatan har bara nedsuttna stolar för en eller två personer och det kvittar vilken man väljer: man får ryggskott. I alla fall har jag fått det.
Woody Allens nya är förresten småmysig så länge den varar. Inkluderar även ett och annat gapflabb.

5. Jag ber att få återkomma inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar