fredag 20 april 2012

Vem var det?

Någon har ändrat hela upplägget på den här bloggen.
Jag vet inte om detta som jag skriver nu går ut på min gamla bloggsida.
Kanske skriver jag dessa rader helt i onödan. Men jag vågar inte prova t ex genom att publicera detta, för att sedan ändra och lägga till. Jag kör på som jag hade tänkt och hoppas på det bästa.
Nu kör vi!
Var på Friskis cirkelgym i morse och skuttade från tortyrmaskin till tortyrmaskin så att det värkte i armar och ben. Men det var i alla fall bra musik att skutta till.
Jag gjorde en special-CD med gamla rockklassiker till instruktören för ett par år sedan. Det var den hon hade letat upp och körde idag.
–Vem är det som sjunger den är låten? kom hon fram till mig och frågade mitt i "Hit the Road, Jack".
Oops, tänkte jag. Känner hon inte till Ray Charles?
Men så tänkte jag att det kan drabba vem som helst att man får en lucka i skallen, när man ska nämna ett namn. Och strax efter kom det en låt som jag har hört tusen gånger. "Do You Wanna Dance" i originalversion. Vem i helskotta är det som sjunger? Jag fick tränga mig in i skivsamlingen när jag kom hem och hittade låten med en snubbe som hette Bobby Freeman. Å andra sidan: hur många kommer ihåg honom?
Det är lite pinsamt att glömma namn på gamla rock- och pophjältar, när man har sysslat hela det vuxna livet med att samla på plattor och skrivit musikkrönikor i pressen.
Jag beslöt mig därför att färska upp minnet, letade upp en gammal blandkassett och körde igenom den för att se vilka namn jag eventuellt klarade på direkten, utan att behöva kolla.
De här klarade jag direkt:
River Deep Mountain High: Nilsson
For Your Precious Love: Jerry Butler
Poetry In Motion: Johnny Tillotson
Kansas City: Wilbur Harrison
Western Movies: Olympics
Duke of Earl: Gene Chandler
Personality: Lloyd Price
Men de här låtarnas artister lyckades jag inte komma på:
American Woman
In The Year 2525
The Shape I´m In
All American Boy
Darkness, Darkness
Kan du klara dig bättre? Leta upp en gammal samlings-LP och spela den utan att titta på fordralet!
Det kan faktiskt vara svårare än man tror!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar