lördag 21 april 2012

Korsord? Nä, Wordfeud!

Har de senaste åren varit en flitig korsordslösare.
Klarar i alla fall alla "medelsvåra" utan hjälpmedel. Och en del "svåra", när jag har lite flyt.
Blondinen fnyser åt "medelsvåra" och fixar alla "svåra". Men hon behöver ett korsordslexikon ibland, när hon håller på med kryss i elitklassen.
Men plötsligt tog korsordslösandet slut. Det sa bara plopp, så var det finito.
Orsaken heter Wordfeud, något som tydligen har funnits ett tag, men som vi upptäckte för några veckor sedan, kanske ett par månader.
Sen dess sitter vi och glor på bildskärmen i mobilen och försöker bilda ord som får så höga poäng som möjligt. Sällan använda bokstäver, som J och Z, ger höga poäng. De vanligaste, typ S, A och R, ger bara en poäng. Kan man sedan placera bokstäverna i vissa markerade rutor, så kan ordet man har på G ge massor av poäng. Och eftersom man tävlar en mot en, gäller det att välja rätt bokstäver bland dem man har till förfogande. De som används hamnar i sina ord på skärmen, de som blir kvar hamnar i nederkanten, där det fylls på nya efter hand.
Låter det löjligt? Behöver jag försöka beskriva hur det går till att spela Wordfeud? Är inte jag, i själva verket, den siste i landet som har upptäckt spelet? Har inte de flesta redan gått tillbaka till att lösa korsord? Jag vet inte.
Jag vet inte heller hur Blondinen bär sig åt för att få 86 poäng för några bokstäver som har hamnat precis rätt i ett effektivt vinkelhörna, där jag som mest brukar få 18 poäng.
Hon och yngste sonen spelar i en egen klass.
Jag betraktar mig som en nybörjare. Fick nyss bara 5 poäng för INFART.
Det  måste finnas något som jag inte har lärt mig i Wordfeud...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar