onsdag 25 april 2012

Möten man aldrig glömmer.

Direkt från verkligheten:
"Vi gick vidare på vår rundvandring med Wanda som guide. Plötsligt öppnade hon en dörr, pekade in i ett rum och sa att det var här hon jobbade. Hennes uppgift var att göra liken fina i håreet. Jag tittade in och såg en blek man ligga på en brits.
–Är han... död? stammade jag fram.
–Of course he´s dead! fnös Wanda."

Mer från samma källa:
"Det var fullt på de främre stolarna. Jag ville helst sitta långt fram, varför vet jag inte, men nu fick jag fortsätta bakåt. Då såg jag plötsligt en man resa sig upp från sin sittplats, sträcka armarna mot mig, lägga huvudet på sned och utropa på förädlad skånska och med skolad, genomträngande röst, så att det hördes i hela planet och fick alla passagerarna att titta på mig och på den leende mannen.
–Nämen! Laaaarz! Så treeeevligt!
Det var Ernst-Hugo.
Järegård.
Platsen bredvid honom var ledig, ingen vågade väl sätta sig där, och med en elegant gest markerade han att jag var välkommen att slå mig ner och sällskapa med honom på resan. När jag hade satt mig, böjde han sig fram mot mig och halvviskade i mitt öra.
–Det här kommer du att ha nytta av, hahaha! Men det begriper du nog, hahaha!"

Ännu ett exempel:
"Då såg jag vem hon var. Sheila E!
Var detta möjligt? Satt jag i en soffa med en av de för tillfället hetaste amerikanska poptjejerna? Hon såg att jag var konfunderad och leendet, med en massa vita tänder, blev bredare och bredare. Jag skulle just fråga henne om hon var kvällens överraskning, då det hände något nytt.
Plötsligt öppnades en stor järndörr rakt ut mot en bakgata, där jag såg en ensam gatlykta lysa upp en lång vit Lincoln limousine.
En kostymklädd svart jätte, stor som en sumobrottare, öppnade en dörr på bilen och ut kom en kort mörk kille, inte större än en pojklagsspelare. Den lille tittade nyfiket på mig och hejade med ett stort brett leende fyllt av bländvita tänder, sen gick han fram till tjejen och gav henne en kram. Sumobrottaren tittade misstänksamt på mig, men han sa ingenting.
Och jag började begripa vad det handlade om.
Jag var i ett rum backstage på Daily News tillsammans med Sheila E och – Prince!"

Dessa möten och många andra finns i min bok "Mina möten med de kända och en okänd", som går att köpa via bokhandeln. Den kom ut för snart ett par år sedan, så de måste kanske beställa hem den från förlaget Roos & Tegnér. Och sen kan du läsa om hur det är att träffa bl a Mick Jagger och Keith Richards, Isabella Rossellini, Willie Nelson, Andy Warhol, Doug Sahm och ett par dussin andra. Köp flera, för det är en fin presentbok att ha med sig när det vankas fest!

1 kommentar:

  1. Gillar dina kåserier i HP och läser din blogg.
    Ge inte upp även om tystnad råder!!!

    SvaraRadera