söndag 1 januari 2012

Datorkrångel p g a storm?

För några veckor sedan visade datorskärmen en ruta med en text som sa att jag inte var ute på internet och att det var ett fel som måste åtgärdas.
Jag ringde det breda bolaget och kopplade mig själv framåt i hanteringen med hjälp av en röst som sa att jag skulle trycka här eller där med ruta efter siffran. Kom så småningom fram till supporten där en mogen man gav mig olika uppgifter. Jag skulle trycka här och där och stänga av datorn och jag skulle dra ut sladdar och vänta i 30 sekunder och fortsätta med en massa olika experiment.
Men ingenting hjälpte.
–Vänta ett tag, så ska jag justera en sak, sa supporten. Så försvann han en stund.
–Starta om datorn nu, sa han när han kom tillbaka i luren.
Jag startade om och då kom Google-sidan upp och jag förstod ingenting.
–Ibland kan vi rätta till saker och ting här i vår utrustning, sa supporten. Jag blev naturligtvis glad att allt var OK, så jag tackade och kunde genast kolla min brevlåda, där det hade samlats 130 reklambudskap sedan förra besöket.
Sedan gick datorn bra i flera dagar. Tills samma fel dök upp igen dagen före julafton.
Jag ringde samma nummer som förra gången, klickade efter anvisningar och hamnade till slut hos en yngre support. Och jag förklarade felet.
Han kunde se på sin skärm vad som hade hänt tidigare.
Sen började han instruera mig: slå av strömmen, starta om datorn, bla bla bla. Men det gav inget resultat.
–Jag ser här nu att det finns turbulens i ditt område på grund av stormen. Men det håller vi på att åtgärda, så om du väntar ett par timmar så går det nog att komma ut på nätet!
Jaha, tänkte jag. Det är väl inte så konstigt om en storm i mellersta Svealand slår ut datornätet i ett villakvarter i Malmö? Så jag tackade för mig.
Två timmar senare kom jag inte ut på nätet. Fyra timmar senare var det lika tyst i datorn. Fem timmar senare hade det inte hänt ett dugg.
Så jag ringde supporten och visste vid det här laget vilka siffror jag skulle slå för att komma förbi alla valmöjligheter och jag avslutade med ruta.
Sedan pratade jag med en support som sa att felet var större än de hade trott, så de måste kalla in extra personal och jobba hela natten och det skulle det säkert vara klart imorgon, som en fin julklapp.
–Du behöver förmodligen ett nytt modem, sa supporten nästa gång jag pratade med honom. Nu var han en rutinerad säljtyp som levde sig in i mina bekymmer och verkade göra allt för att lösa det här problemet. Jag skickar ett modem, du har det inom ett par dagar!
Dagen efter fick jag ett SMS från Preem i Limhamn om att jag kunde hämta ett paket om jag uppgav ett visst nummer för mackpersonalen.
Jag ska inte förlänga historien i onödan, men när jag packade upp modemet var det av en helt annan typ än det gamla och jag ringde supporten och fick beskedet att modemet de hade skickat säkert skulle funka och så ställde jag några frågor som han inte kunde svara på för att min dator är en mac och han var utbildad på pc.
Så jag ringde ett nummer på Möllevången och ett par timmar senare hade min kontakt varit hemma vid macen, kopplat in alla sladdar och sedan skrivit in en massa koder med siffror och bokstäver om vartannat och jag vet inte ett dugg om vad han gjorde, men internet kom tillbaka och nu väntar jag bara på nästa storm i Norrland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar