onsdag 11 januari 2012

I trafiken.

Jag har synpunkter på trafiken i Malmö.
Nog snackat om att det vimlar av idioter i bilarna på stans gator. De kan inte ens använda en blinker. De vet inte hur man får bilen att blinka. De bara svänger. Och orsakar därmed svordomar i andra inblandade bilar, där det sitter förare som hade kommit iväg snabbare och tidigare om de hade vetat att idioten inte skulle köra rakt fram.
Detta är ett uttjatat kapitel. Det hjälper inte att dra upp frågan gång på gång: idioter är idioter och de lär sig aldrig.
Låt mig därför ta upp en helt annan fråga, som gjorde sig påmind för ett par timmar sedan, när jag skulle besöka min tandläkare och faktiskt hittade en tom P-ruta mitt på Stortorget.
Det låter bra, va? Att hitta en tom P-ruta mitt på Stortorget är minsann inte fy skam!
Men då börjar helvetet. Vem har beslutat hur måtten ska vara för en P-ruta?
Förmodligen är det bestämt att en P-ruta ska vara "lite bredare än en bil av standardmodell".
Jag kom körandes i Blondinens lilla Peugeot. Den går att köra in i vilken P-ruta som helst, det är aldrig något problem. Problemet kommer när man ska öppna dörren. I rutan bredvid har det rullat in en Van av något slag och den tar i stort sett hela rutans bredd. Ska jag backa ut igen och rulla in lite närmare bilen i rutan till höger om min? Nä, där står det en fet Mercedes som behöver lika stor plats som en Van. Alltså sitter jag i klistret mellan två tungviktare. Jag får platta ihop mig själv och försöka tränga mig ut i regnet. Det är ett nummer i den högre clown-skolan som skulle göra succé i en Tati-film. Men jag kommer ut och nu ska jag bara köpa en P-biljett och försöka tänja ut högerarmen, när jag sträcker mig in med halva överkroppen genom den minimala dörrspringan för att lägga biljetten framför ratten. Ordentligt mörbultad tar jag mig ut igen och ser då att det ligger en gammal uttjänt P-biljett på Mercedessidan.
Den måste naturligtvis bort, för kommer det en P-vakt, så kommer hon eller han bergis att titta på den gamla lappen. Och då får den nya lappen ingen uppmärksamhet. Och då blir det böter.
Så jag måste göra ett nytt gymnastiknummer, nu med en Merca som motspelare.
Vem är ansvarig inom kommunen när det gäller P-rutornas storlek? Vem ska man prata med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar