torsdag 19 januari 2012

Cutty Sark på drift.

Alla som bor i Limhamn (jag vägrar säga PÅ Limhamn), känner till puben nästan nere vid torget.
–Ja, det är Cutty Sark, säger alla limhamnare man frågar.
–En riktig pub, säger de. Där sitter alltid stammisar i både restaurangen och i baren och de flesta verkar känna varandra. Det är lite annorlunda på somrarna, för då har de en stor uteveranda med tak och där hamnar det en och annan svensk eller utländsk turist.
Men nu går det inte att prata om Cutty Sark i presens längre, för nu stängs puben av ekonomiska skäl som jag inte begriper. Men stänger gör man och på lördag har man öppet en sista gång, för då är det inbokat festligheter sedan länge. Ett 50-årskalas bland annat. Sista natten med gänget blir det för alla stammisar som ännu inte vet var de ska ta vägen i nästa vecka. De flesta av dem har fem dagar i veckan tittat in på Cutty Sark på hemväg från jobbet och pratat av sig under ett par rejäla fatöl. Vart ska gänget ta vägen? Går detta problem att lösa?
Det finns i alla fall inget ställe i Limhamn som går att jämföra med Cutty.
Mitt luktsinne är inte det bästa, men jag tyckte alltid att det luktade som i en pub i en förort till London när jag steg in på Cutty. Och inredningen, stämningen, personalen och käket fick mig att nästan börja prata engelska när jag hängde vid bardisken.
Kan det möjligen hända att Cutty Sark tas över av någon internationell krogkedja eller svensk finansiär i krogbranschen? Jag vet så klart ingenting, som vanligt.
Men ska någon ta över den här puben, så är det viktigt att inredningen förblir exakt densamma och att den nya personalen blir exakt lika trevlig och diskret som den hittillsvarande.
Och jag hoppas att stamgästerna, framför allt de i baren, slipper irra runt i tillvaron i jakt på något som är nästan lika gemytligt som Cutty Sark har varit under sina 21 år i Limhamn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar