onsdag 15 juni 2011

Bantning, 1.

Börjar tröttn på kulan framtill.
Men blir allergisk av alla bantningstips i vecko- och kvällspressen.
Det är så mycket man ska hålla reda på.
Man ska undvika det och det och det bla bla bla.
Det måste finnas ett enklare sätt att gå ner några kilon.
Det kan väl inte vara svårare än det var att komma upp i dagens matchvikt?
Det gick ju hur enkelt som helst.
Jag bestämde mig för att gå ner fem kilon och jag skulle göra det utan anvisningar från kostexperter och veckotidningsjournalister.
Jag började helt enkelt med att tänka efter vad jag stoppade i mig för onödigheter.

1. Glass. Det kommer en bil som spelar en vedervärdig truddelutt och stanna utanför grinden en gång i veckan. Går man ut och tittar, så ser man en hel vägg med läckerheter till hyfsade priser. Klart man vill prova några delikatesser. Så det bli några kartonger och sen smaskar man i sig en och annan strut eller pinne några gånger om dan, tills bilen stannar nästa gång. Det är gott med en glasspaus. Nu får det vara slut!

2. Vin till maten. Vin är gott och blir lätt en vana. Man är väl kontinental? Kan dom ta sig några glas till maten i Frankrike och Italien, så kan väl vi? I alla fall ett par glas. Typ två. Mmmm. Det sitter aldrig fel med en nyöppnad Zinfandel från California på bordet. Nu får det vara slut!

3. Smaskig mat. Det mesta är gott. Jag ska inte räkna upp vad jag gillar, men jag vet att allt jag tycker om blir stora portioner på tallriken. Och sen är det aldrig fel att ta lite till. Nu får det vara slut!

Alltså tog jag ingen glass ur frysen, jag började dricka mineralvatten till maten och jag nöjde mig med portion och den var inte lika stor som vanligt.
Nu har det gått fem dagar och kulan börjar visst känna sig orolig. Och vågen visar att jag har blivit av med över två kilo! Över två kilo på fem dagar!!!

Hur mycket kan man bli av med denna enkla metod?
Man ska förstås komma ihåg att sluta med glass betyder också att man slutar med godis överhuvudtaget, att sluta med vin till maten också betyder varning för cocacola och andra söta läskeblask och att mindre portioner inte får leda till mellanmål.

Motion? Det är frivilligt i min metod.

Nu ska vi se hur det går. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar