söndag 17 april 2011

Våren är över oss.

Våren är en förfärlig årstid.
Inte nog med att fotbollssäsongen börjar, så att man måste gå omkring dag efter dag och vara nervös för HBK. Se bara hur det har börjat! Stryk av MFF och bara en enda ynka poäng mot ett ängagäng som Kalmar! Och sen stryk av Gais. Gais!!! Hemma på Örjans vall!!
Men inte nog med detta alltså. Trädgården står plötsligt och gallskriker efter hjälp. Den klarar inte själv att se prydlig ut. Fick den sköta sig själv skulle det bara ta en månad innan den säckade ihop totalt med igenväxta buskage, ogenomträngliga rabatter och en savannliknande f.d. gräsmatta.
Vem tänkte på sånt när man köpte hus en gång i tiden?
Under flera år hade vi hjälp av en pensionerad f.d. parkarbetare som tittade in och gjorde underverk med de växande plantorna och buskarna. Han såg till att vi inte behövde skämmas för grannarna. Det enda jag behövde göra, det var att klippa gräset. Så jag köpte en motorgräsklippare. Då var det bara att promenera runt en stund och sköta styrningen.
Nu har pensionären som hjälpte oss blivit alltför gammal för att vistas utomhus.
Och det sammanfaller med att blondinen totalt har tappat intresset för att arbeta i trädgården, när det finns så många korsord att lösa.
Så nu är det jag som måste vara experten.
Detta innebär att jag går ut med diverse redskap och försöker se ut som om jag vet vad jag gör, speciellt när det finns grannar i närheten.
Jag fyller sopsäck efter sopsäck med sånt som jag tror ska bort. Det enda jag är riktigt säker på ska forslas till sopstationen, det är de bruna höstlöven. Jag lät dem ligga kvar i höstas, för det är ju så mörkt vid den årstiden och det blir bara mörkare framåt vintern. Så då tänker man inte så mycket på dem.
Men så kommer den förfärliga våren!
HBK måste vinna sina givna trepoängsmatcher och solen skiner plötsligt på drivor av bruna löv från i höstas. Det är inte klokt så många poäng det är som måste in och så många säckar bruna löv som måste bort. Men hur blir det?
Under löven visar det sig ha börjat växa både ogräs och planterade lökar. Men vilket är vilket? Vissa ogräsplantor ser riktigt trevliga ut. Men om man inte tar bort dem, kanske de tar över hela trädgården inklusive gräsmattan och garageuppfarten?
Och buskarna behöver klippas, grenar bör sågas bort och kanterna, de oändliga kanterna mellan gräsmattan och trädgårdslanden innanför staketet, måste snyggas till meter efter meter med en spade som bara är två-tre decimeter bred. Det hör till saken att vi har både hörntomt och två granntomter att dela gräns med.
Och det ska det gödslas och vattnas och sås nytt gräs här och där. Det ska krafsas och räfsas och sopas. Man får ont i rygg, armar och ben.
Våren är en förfärlig årstid. Gais kommer till Örjans vall och stjäler tre poäng!
Till sommaren slutar jag vattna och kratta och rycka bort ogräs.
Då får trädgården sköta sig själv. Jag har annat att tänka på.
Hur ska det gå för HBK? Och var i tabellen håller vi hus när höstlöven faller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar