fredag 22 april 2011

Sånt jag retar mig på.

Det är lätt att reta sig på saker och ting, i alla fall om man är bloggare: vi måste ju ha något att skriva om.
Ta bara en nsån sak som motvind till exempel. Är man ute och cyklar här i Malmö, så har man alltid motvind, vilket håll man är cyklar åt och även när det är vindstilla.
Men det finns 100-tals andra små och stora saker, som förgiftar vardagen. Här följer några exempel på vad jag har retat mig på den senaste tiden:
1. Förpackningar som inte går att öppna. Allting man köper numera är inplastat. Man måste hämta en sax för att öppna en vanlig tablettask eller använda tänderna för att få fram en veckotidning från plastpåsen den ligger i. Soppåsen av plast blir numera full av plast varje dag. Vad är vitsen med detta?
2. Fyrhjulsdrivna bensinslukande jättejeepar retar jag mig på. Varför köper man en enorm monster-SUV, som inte får plats på en normal P-ruta och som skymmer sikten för alla oss som har normala bilar? Varför ska man ha en SUV, om man mest kör inne i stan? Är det något man vill bevisa? "Titta! Jag har råd med en stor ful bil som egentligen inte behövs! Flytta på er, så jag kommer fram!"
3. Alla nya mobiltelefoner har dussintals med finesser som man inte behöver. Varför ska det t ex finnas en kamera, som tar suddiga bilder, i en telefon? Vill man ta bra bilder, så köper man så klart en kamera. Och i en kamera finns det aldrig någon telefon.
4. PIN-koder retar mig. Jag kan inte hålla reda på mer än ett par-tre stycken. Plånboken är full av plastkort som jag inte kan använda. Min fru är fantastisk på att minnas sina koder. "Hur gör du?" frågar jag. "Ta det här bankomatkortet", säger hon. "När jag ska använda det, tänker jag på när Maja (första barnbarnet) är född, alltså i november, och sen tänker jag på hastighetsbegränsningen vid skolan på Major Nilssonsgatan och då har jag ju 1130! Alla mina koder har jag liknande enkla lösningar för!" Jaha, tänker jag, det verkar ju hur lätt som helst.
5. Alla bra TV-program jag vill se, börjar när det är dags att gå och lägga sig. Gamla fina MASH-avsnitt visas varje kväll framåt midnatt. Gamla fina Seinfeld-avsnitt går nu mitt i natten. Och man glömmer att sätta hårddisken på inspelning.
6. Vad som också retar mig, är att jag just nu inte kommer på alla andra saker som jag retar mig på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar