torsdag 24 februari 2011

Det är mycket nu...

Bloggen har legat nere och vilat sig några dagar.
All tid har gått åt till ett bokprojekt för ett internationellt jätteföretag vars dotterföretag i Sveige ska fira 100-årsjubileum om några månader.
Och jag fick en förfrågan om jag kunde tänka mig att skriva den.
Så nu sitter jag med högar av papper där det finns fakta om företaget, jag intervjuar personer som jobbar där, jag skriver och läser, lägger till och drar ifrån, jag går omkring med företaget i skallen hela tiden och svarar konstigt när någon tilltalar mig.
En gång på 90-talet fick jag en likadan förfrågan om jag kunde tänka mig att, tillsammans med journalisten Jan-Owe Wikström på Hallandsposten, skriva Roxettes officiella biografi. Jag sa ja då också och var sedan helt instängd i huvudet hela sommaren. Vi delade upp arbetet på lämpligt sätt, träffades då och då och gick igenom vad vi hade fått fram. Vi intervjuade Maries och Pers släktingar, skivbolagspersonal, musiker, artister, fans och alla andra som på minsta sätt hade haft något att göra med Roxette. Vi hade kort tid på oss, så det fick gå undan. Men det gick, mycket tack vare att vi naturligtvis kände till det mesta som vi skrev om.
Nu är det en annan sak. Jag kände inte till ett skvatt om företaget, produkterna, marknaden eller människorna som jobbar där när jag började sätta mig in i alla detaljer. Nu har jag kommit en bit på vägen och börjat fatta vad de håller på med.
Men det kan bli litet segt att hinna med bloggen ett tag framåt. Det blir nog inga nya rader varje dag. Jag ska försöka, men lovar ingenting bestämt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar