söndag 27 april 2014

Texas på hemmaplan.

En vanlig lördag i Malmö kan ibland förvandlas till något som påminner om en onsdag eller nåt i Austin, Texas.
Jag överdriver naturligtvis, men med lite fantasi och den rätta inställningen, så kan man allltså, på hemmaplan, få fram de rätta vibbarna från ett Texas-besök.
Först tar man reda på om Ulf Masken Andersson har någon spelning i närheten.
När man vet det, tar man samma dag en sen lunch på restaurangen som heter Texas Longhorns och ligger mitt i Malmö, i samma kvarter som en skyskrapa i amerikansk stil.
Här finns alla sorters öl och burgare och stekar och sallader. Allt serveras som i USA, portionerna är maffiga och smaken är rätt. Enda felet är att man spelar alldeles fel musik i de dolda högtalarna. Självklart ska man spela musik från Texas, t ex hela Texas Tornados CD-produktion. Då skulle stämningen och USA-känslan stiga med mer än 100%.
Igår var jag där och beställde en fajitasallad och en lättöl, för jag behövde bilen för att ta mig till en by som heter Vellinge, där det finns en teatersalong mitt ute på prärien. Jodå, Lorensdals Teater har t o m en restaurang med svensk mat.
Här spelade The Wild Bunch med Masken vid sångmikrofonen.
Han är ett superproffs när han sjunger sina favoritlåtar. Hela teatern är fullsmockad med beundrare som gillar svängig blues, country och rock. Alla i publiken är i samma ålder som Masken, alla har sett honom mer än en gång förut, ända sedan han satte Malmö på popkartan med Gonks, en av de mest osannolika popbanden som dök upp på Tio i Topp under 1960-talet.
Nu sjunger han som han var född i Texas och ska man jämföra honom med en USA-artist i samma klass, så säger jag Delbert McClinton. Men hur många känner till honom? Masken gör det, han har t o m Delbert-låtar på sin spellista.
Och bakom sig har han The Wild Bunch, ett gäng som utan tvekan skulle göra succé på Antone´s, Saxon´s Pub, Liberty Lunch eller vilket ställe som helst av de över 100 som har levande musik i Austin. I bandet finns normalt Berno Paulsson, gitarr, Olle Westerlund, pedal steel, P O Nilsson, keyboard, Per Almlund, bas och Fredrik Savbrant, trummor.
Och lördagen den 26 april 2014 blev en riktig Texas-dag för oss som vet hur man gör.
T o m vädret var rätt, bara 20 grader för svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar