söndag 4 maj 2014

"Gött mos"!

Facebook har en slags klubb för folk som tittar på gamla bilder från sina hemorter. Jag brukar kolla om det har kommit in någon kul bild från gamla Halmstad, d v s från de åren jag växte upp i stan. Och det har det ofta. Folk hittar gamla svartvita bilder med motiv som är välkända för oss som var med.
Men jag saknar den bild som skulle vara unik för Halmstad mer än någon annan: bilden med kön vid Gustafs korvkiosk!
Gustaf började med en liten kiosk på Brogatans norra sida ett kvarter från Fridhem.
Varje kväll, speciellt när de sju biograferna bytte publik mellan sjuan och nian, var kön längre än den berömda utanför Café Opera i Stockholm.
Inne i kiosken arbetade Gustaf och hans medarbetare i full fart. De flesta kunderna beställde en Specialare, d v s en stekt korv i ett bröd och med mos ovanpå.
Det var moset som var hemligheten. Godare mos har aldrig tillverkats. Hade man smakat Gustafs mos en gång, så kunde man inte tänka sig något annat.
Jag stod en kväll i kön och började prata med en medelålders man bakom mig. Han pratade inte halländska, så jag frågade var han kom ifrån.
–Jag bor i Helsingborg, men jag brukar köra hit upp när jag blir sugen på en Specialare, sa han.
Vad som var hemligheten med moset vet jag inte. Men Gustaf använde förmodligen smör istället för margarin, som de andra korvhandlarna i stan. De andra, som aldrig hade sett en kö vid sina kiosker.
Så småningom byggde Gustaf en ny kiosk med plats för fler medarbetare, så kön blev inte lika lång längre, och efter några år flyttade han tvärs över gatan och in i en liten restauranglokal med mycket mer än korvrätter på menyn. Och i samma ögonblick blev Gustafs något som påminde om vilken hamburgerbar som helst.
Men finns det ingen som har en bild med Gustafs kö?
Har man stått i den kön några gånger, så vet man vad som menas med "Gött mos".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar