lördag 5 april 2014

Hur mycket tappar kvällspressen den här veckan?

Det viskas om att kvällspressen håller på att dö.
Papperstidningarna, alltså.
Hur mycket t ex KvällsPosten (som ju har blivit Expressens skånska upplaga) har tappat i upplaga det senaste halvåret, det vet bara de som jobbar med tidningen och TS, Tidningsstatistik AB, men därifrån redovisas inga siffror.
Tappet beror på att de yngre läsarna sitter vid sina datorer och läser alla nyheter som man kan läsa gratis där. Papperstidningar behövs inte.
Och vad händer då i papperstidningarna, som de vill att vi ska betala 15 kronor om dagen för?
Jo, de måste så klart locka oss med en sällsynt nyhet på framsidan. Det är den sidan som syns i kiosken eller hos tobakisten, det är sidan 1 som ska dra köparna till sig. Så har det alltid varit.
På sidan 1 i KvällsPosten i fredags:
"TV-PARETS KÄRLEKSSAGA ÄR SLUT
Malin Olsson: Flyttat isär".
En stor bild visar hur Malin Olsson ser  ut, en liten bild visar en nuna som tillhör en Ola Selmén.
Jag undrar: vem är denna Malin? Och vem i helskotta är denne Ola?
Jag har inte en aning. Och får naturligtvis inga köpvibbar av denna förstasida.
Dagen efter på sidan 1 i KvällsPosten:
"EXRA! MÅNS LÄMNAD - SINGEL IGEN
Zelmerlöw: Är Azras beslut."
På en stor bild ser vi två personer. Zelmerlöw tycks bekant, men fråga mig inte var jag har sett honom förut eller varför. Och vem i helskotta är denna Azra?
En gång i tiden var kvällstidningarna intressanta att läsa. Varje dag fick man som läsare korta snabba sammanfattningar av stora och små nyheter. Tidningarna fyllde en funktion. De belyste en verklighet som vi alla var nyfikna på och ville veta mer om. Kultur, sport och nöjeslivet bevakades dagligen och löpsedlarna lockade oss till köp.
Men vem köper en kvällstidning för 15 spänn om den stora nyheten är att någon som heter Ola har lämnats av någon som heter Malin och att någon som heter Azra har beslutat lämna en Zelmerlöw?
Vad har vi läsare med det att göra?  Varför ska jag bry mig?
Varför ska jag kasta bort 15 spänn på en kvällsblaska med sådana nyheter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar