söndag 9 februari 2014

Macspråk... Begriper du?


För ett par veckor sedan ändrades texten på den här sidan från en vanlig läsvänlig rak stil till den kursiva varianten som du förmodligen har på din skärm just nu.
Hur rak blev kursiv i min blogg har jag inte den minsta aning om.
Och hur jag ska få tillbaka den raka stilen vet jag lika lite om.
Någonstans inne i datorn har det hänt något som fick den digitala hjärnan att byta bort den raka stilen mot den kursiva. Förmodligen har jag själv råkat komma åt någon knapp utan att ha en aning om när och hur det hände.
Och hur jag än letar, så hittar jag ingen knapp som ger mig tillbaka den läsvänliga raka stilen.
Det är för övrigt inte lätt att veta hur man ska hantera en Mac. För när Maccen pratar med mig, så är det på en dialekt som är i bästa fall svår att förstå och i de flesta övriga fallen totalt obegriplig.
Jag letar runt på olika sidor som jag tror har lösningen på problemet "kursiv ska var rak". Jag försöker hitta något i en "Formateringspalett". Jag klickar på små symboler, men vet inte varför, för den enda symbolen som lätta går att tolka är den med en skiftnyckel. Inte kan man väl fixa fel i en Mac med en skiftnyckel?
Till slut bläddrar jag fram och tillbaka mellan olika sidor i jakt efter knappen som ger mig rak stil i stället fär kursiv.
Det är då jag upptäcker alla dessa obegripliga ord.
Vad är egentligen "Sidvyer"? Är det antalet besök på min blogg? Är varje enskilt besök en "sidvy"? Varför heter det i så fall "sidvy"? Varför kan det het enkelt inte heta "besök"?
Vad är "Dynamiska vyer", "Navbar", "Favikon" och "Adsense"?
Och vad ska jag göra när jag klickar fram "Förminska alla trådar", "Visa alltid bokmärkesfältet" eller "Hämta sidan igen"???
Var det inte Mac som en gång i tiden gjorde datoranvändningen sjävklar för vanligt folk? Plötsligt kunde vem som helst hantera fantastiska apparater som gjorde oss 100 gånger effektivare t. ex. när vi jobbade med ord och bild, plötsligt kunde vi på nolltid utföra krävande arbetsuppgifter som tidigare var hänvisade till dem som hade specialkompetens och hade lärt sig det obegripliga datorspråket.
Mac ändrade på det där. Mac gjorde datorn begriplig.
Nu är Mac lika roddig som en PC. Många tycker att PC idag är enklare att sköta.
Jag vet inte om en PC ändrar från rak stil till kursiv och hur man i så fall kan fixa till det, så att det blir rätt.
Jag vet bara att med en Mac räcker det inte med att klicka på "Ångra" och vad man ska göra istället.

Och när ska man "Förminska alla trådar"? Vad händer då? 
Får det plats fler "sidvyer"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar