lördag 1 juni 2013

Tankar när jag cyklar.


Cyklar runt i Malmö på kvällarna på min sjuväxlade Rex med vita däcksidor och bekvämt Harley Davidson-styre.
Cykelturerna är både avkoppling och motion. Man hinner tänka och man kan lyssna på bra musik på full volym i öronen utan att någon störs.
Jag kör utmed sundet från Limhamn till Malmös nya chica bostadsområde Västra hamnen, där lägenheterna kostar miljoner.
För att komma dit har jag en flera kilometer lång raksträcka utmed Ribban att tampas emot. Det blåser alltid motvind i Malmö och trots sju växlar kan det vara ett tungt jobb att ta sig fram. Blir omkörd hela tiden av andra cyklister, men tar mig i alla fall förbi rullskridskoåkare och alla som promenerar med eller utan stavar. Ribersborgsstranden, som Ribban egentligen heter, är unik med sitt folkliv, det är Malmös Central Park, en myllrande strandpromenad där man också kan jogga, släppa hunden lös, spela amerikansk fotboll, träna golf, lira korpfotboll, äta glass, titta på bron långt borta i diset eller ta sig ett dopp.
Det tar en stund att cykla hela vägen från Limhamn till den nya stadsdelen och då hjälper musiken i lurarna, speciellt när motvinden är stark. Dr John, Frank Sinatra, John Prine, Delbert McClinton, Willie Nelson och andra favoriter hetsar inte om man har rätt CD i spelaren, de hjälper till att hålla tempot på en angenäm nivå. "All The Things You Are", "I´ve Got A Crush On You" och "I´m Confessin´  That I Love You" är mjuka, behagliga låtar som inte kräver att benen ska överanstränga sig, utan bara njuta av tempot.
Ibland kör jag åt andra hållet och hamnar mitt i Limhamns centrum. Förr fanns det ett orosmoment i form av en trevlig pub, som pockade på för en vätskekontroll, för jag hade ju trampat ett par kilometer när jag kom dit och det kunde ju behövas lite intag av nåt flytande.
Första gången jag närmade mig puben på min nya cykel, såg jag hur några ansikten bakom glasrutan fick syn på mig. Och när jag steg in och beställde ett glas rött, som är godkänt av Montignac i motsats till öl för oss viktfixerade, klev en av gubbarna ut för att studera min något spektakulära cykel med specialdekaler, specialsadel, specialram och specialutrustning. En perfekt motionscykel från Halmstad. Enda exemplaret i Malmö.
-Fin cykel, sa han när han kom in. Och jag har ett förslag. Jag kan montera en specialmotor på bakhjulet. En liten tuff sak. Du kan starta den i uppförsbackar och när det är motvind. Den kostar 3.500 plus montering... det blir ca 5.000 allt som allt. Vad säger du?
Gubbarna runt bordet vid fönstret lyssnade intresserat.
Vad säger man? Naturligtvis att något av motionsidén kanske skulle försvinna om cykeln körde av sig själv. Dessutom finns det inga uppförsbackar i Malmö.
Gubbarna såg besvikna ut. De verkade ha samma åsikt som motorförsäljaren, att jag skulle må bra av att ha ett kraftpaket som fick cykeln att gå i 40 knyck i motvind.
Men, nä. Jag föredrar trampandet, även om jag blir omkörd av damer i 70-årsåldern då och då.
Man hinner tänka och undra.
Hur ska det gå för HBK utan en målspottare längst fram?
Eller särskrivningen som bara brer ut sig överallt. Hur kan det bli så fel? Såg en butik som skyltade med "kassa skåp". Och påp mer än ett ställe har jag sett att det går bra att ta fram en cigarr och blossa på, för på skylten står det "Rök fritt!"
Det är tydligen svårt med svenska nuförtiden. Och det är inte bara särskrivningen som har blivit så vanlig. Det är också svårt för många skribenter att skilja på "var" och "vart". "Vart ligger Dalarna?" hörde jag en ung dam säga i ett radioprogram häromdan. Det är också sådant man kan fundera över medan man cyklar.
"Sjuk gymnast" sökes i en platsannons.
En butikskedja i Malmö behöver förstärka med "kassa medarbetare".
Bensinmacken som jag anlitar kollar olja och "spolar vatten" på bilen.
Hur blev det så här, kan man undra medan man cyklar och inte har något annat att tänka på. Men så kommer det en gammal låt med Frank Sinatra i lurarna och det spelar ingen roll vart man är på väg, det är bara att njuta av musiken, en himmel som är blå och en cykel med sju växlar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar