fredag 8 oktober 2010

Det sa bara Plopp.

Satt i lugn och ro och skrev några tankeväckande rader för den här bloggen.
Det handlade om våra TV-vanor, ett ämne som berör alla.
Och jag lyckades få till en hel del frågeställningar och synpunkter om vilka program vi egentligen tittar på och varför.
När det gäller nyhetsprogrammen Aktuellt, Rapport och Nyheterna, var min slutsats att man redan i programöppningen kan avgöra om det är lönt att sitta där och glo. Personen i rutan, som kallas Ankaret, läser upp de viktigaste rubrikerna och då konstaterar man lätt att det där har jag ju hört på radion hela dagen. Ingenting är nytt. Så faktiskt behöver jag inte sitta och glo på nyhetsprogrammen på TV - om dom inte råkar ha fått in något nytt den senaste timmen. Och det har dom sällan.
Så vad ska jag då titta på, fortsatte jag min avhandling och texten blev mer och mer intressant. Jag undrade t ex hur många personer det är som sitter och tittar på de gamla såpor som går i konstiga kanaler som TV4 Komedi, TV8, TV4+ och allt vad de heter och hur det kan komma sig att BBC har kanaler som svensktextas. Hur många tittare har dessa kanaler, undrade jag. Och jag fortsatte med att konstatera att debattprogram i svensk TV ofta hamnar i lägen då alla pratar samtidigt och ingen kan urskilja vad som egentligen avhandlas.
Ja, och så betade jag av programidé efter programidé för att till slut komma fram till att TV egentligen bara är bra för dem som vill se direktsända fotbollsmatcher.
Ishockey avfärdade jag direkt, för att det är en så tråkig sport, där man behöver käppar och hjälmar för att jaga en platt boll.
Sedan skulle jag bara bevisa mina teser med hjälp av siffror, intervjuer och hänvisningar till litteratur i ämnet.
Då sa det Plopp från en propp, en elsäkring heter det väl, de närmsta rummen blev helt svarta, jag fick ta mig upp på vinden och leta upp proppskåpet i en ficklampas sken och när jag hade bytt proppen fick jag starta om datorn.
Och allt jag hade skrivit var borta.
Synd, för min artikel hade kunnat vara starten på en intressant och nytänkande debatt om varför vi tillbringar alldeles för lång tid framför teven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar