onsdag 26 mars 2014

Krisen i skivhyllorna.

Jag menar inte den kris som har fått massor av skivbutiker att slå igen.
Jag menar den kris som vi skivsamlare befinner oss i. Den är lika djup som skivhandelns
För fem år sedan skrev jag här om hur jag hade organiserat mina skivhyllor. Tanken var kanske att jag skulle komma på något sätt att placera alla 5-6.000 plattor, CD och LP, på ett så överskådligt sätt som möjligt. Sen dess har samlingen vuxit ytterligare med 100-tals nya CD. Inspelningsbranschen är tydligen befriad från krisen: det vimlar numera av småbolag som hela tiden släpper ut plattor med artister som ingen har hört talas om. Främst i USA.
Nu ska dessa också in i arkivet. Men det går  inte.
Jag vet inte vad jag ska göra.
Så här ser grundprincipen för min skivsamling ut:
1. Det måste gå snabbt att plocka fram plattan man vill höra. Därför har jag delat upp plattorna i kategorier, CD för sig och vinyl för sig.
2. Störst plats tar "Blandat", vilket betyder rock, pop och dylikt. Och här kom jag på en genial idé: man kan ju dela upp denna grupp i ett A- och ett B-lag. A-lagshyllan är de blandade plattor som det är troligt att jag spelar mest. Här finns även lite udda artister och band som NRBQ och Los Lobos och tunga favoriter som Ray Charles och Delbert McClinton. I B-laget finns plattor med från Steve Almaas till ZZ Top. Allt i "Blandat" är ju instoppat i bokstavsordning.
3. Det finns massor av plattor som jag spelar ännu mer än de som har hamnat i A-laget. Därför har Willie Nelson, Jerry Lee Lewis och Frank Sinatra egna hyllor.
4. Svensk pop och rock har fått egna hyllor. Det har även skånsk musik fått.
5. Andra specialhyllor är "USA-tjejer", "Country" och "Jazz" (här har Thelonious Monk fått den största platsen).
6. Mer special: "Samlingsplattor", "Klassiskt" och "Diverse".
7. Och så den största spepcialgruppen av dem alla: "Texas". Här finns allt med Doug Sahm i olika konstellationer.
Gör sedan en likadan uppställning för vinyl-LP, så är samlingen komplett  och jag bara undrar; finns det något bättre sätt att organisera sin skivsamling?
Häromdagen fick jag plötsligt för mig att jag ville höra en fin "gammal" låt med The Sinners: "Heading South". CD:n där låten ligger fanns inte på "Skånskt" och inte på svenska "Blandat". Jag skickade iväg ett par rader till Facebook och fem minuter senare hade jag både en video med låten och ett inslag från ett TV-program med samma låt.
Dagen efter hittade jag plattan under "Blandat", men på den utländska avdelningen.
Jag undrar: är det dags att skrota sin skivsamling? Är det verkligen Spotify som gäller? HJÄLP!                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar