måndag 6 januari 2014

Jag - en vältränad idrottstyp.


Du tror väl att jag ljuger när jag påstår att jag alltid har hållit på med idrott.
Jag började redan som grabb i Halmstad. Det var jag som bildade Timmermansgatans FF. Vi hade Brunnsåkerskolans grusplan som hemmaarena.
Våra motståndare hette Älgarnas BK. Något annat lag fanns inte i närheten.
Men vi skaffade snygga dräkter.
Vi sålde lotter tills vi hade pengar till att köpa blåa tröjor och vita kortbyxor. 
Sen la vi ner lotteriet. Några vinster hade vi inte.
Men vad skulle det vara bra för? Alla som köper lotter vet ju att man bara får nitar.
Fotboll är kul, men det är ett jäkla springande.
Så jag blev målvakt.
Jag stod stilla i målet i flera år. Kastade mig ibland, om det inte var för geggigt på marken, för man ville ju inte skita ner dräkten. Jag hade gul målvaktströja.
Det blev aldrig nåt nätrassel bakom mig. Inte en enda gång.
Målen på Brunnsåkerskolan hade bara två stolpar och en ribba. Inget nät.

Sen blev det Läroverket och ännu mer idrott. Vi hade en vass gammal dam i 40-årsåldern i ämnet "Gymnastik med lek och idrott". Men hon borde vara överfurir på I 16 istället. Som hon körde med oss!
Vi fick hålla till på Örjans vall och tvingades satsa på löpning, längdhopp och höjdhopp.
I löpning hade jag bra tider, runt 10-11 sekunder, 12 kanske, och det var på tung grusbana med gympadojjor utan svikt. Det var tunna sulor på den tiden. Som en skiva ost ungefär. Så 10-11 sekunder var bra.
Visserligen sprang vi inte 100 meter, men 60 är ju nästan lika långt.

Min längdhoppskarriär har jag förträngt helt och hållet. Brädan låg så långt ifrån sandgropen att det var omöjligt att komma dit. Det är nog därför som någon uppfann tresteg.
Men i höjdhopp gjorde jag en hel radda bra resultat på uppemot 1.10 och liknande.
Jag tror inte det är möjligt att komma så mycket högre i saxstil.
På Läroverket spelade vi handboll och korgboll också. Det var grenar som jag hade lite svårt för. I handboll lyckades jag aldrig komma rätt med fötterna när jag skulle hoppa in mot mål över målgårdslinjen på golvet. Det blev alltid övertramp.
Korgboll gillade jag aldrig, för det var egentligen en tjejsport. Det var inte förrän det började kallas basket, som den blev intressant för oss grabbar.
Men då skulle man ju vara minst 1,98 m lång. Hur fan skulle det gå till?

Simning tyckte jag var en direkt olämplig sport. Dels skulle man hålla sig flytande. Och dels blev man våt och fick kallsupar.
Dessutom skulle man simma 50 meter! En så lång sträcka är förenad med livsfara att försöka ta sig fram på i vatten. Man behöver faktiskt stanna till och pusta lite då och då och det kan man bara om man har fått en ytterbana där det finns något att hålla sig i. Nä, simning är ingen kul idrott!

Då var fotboll roligare. Gick med i BK Start och spelade bortamatch i Snöstorp. Minns inte om detta var en träningsmatch eller en B-lagsmatch för juniorer, men jag tyckte i alla fall att resorna blev för jobbiga, så jag slutade med fotbollen efter denna utflykt.

I så gott som vuxen ålder började jag med badminton och tennis.Vi fixade en badmintonbana hemma i trädgården. Den var öppen för spel hela sommaren utom när morsan hängde ut tvätt.

Badminton blev senare min huvudsport i flera år och vi var några kisar på jobbet, som spelade en timme i veckan och tränade upp oss till nånstans i närheten av svensk elitklass.
Jag var bergis på detta, tills den lilla tjejen i växeln ville prova en dag när min vanlige partner var bortrest.
Hon visade sig vara en naturbegåvning.
När hon hade ledningen i första set med 9-0 var min högerarm så överansträngd att jag fick lägga av.
Men då hade vi kört hårt i nästan en hel kvart och jag var nära att ta en poäng. Ja, eller svimma av.

Tennis var ganska kul på grus utomhus, för då gick det inte så fort. Problemet är att det tar en jäkla massa tid att leta efter bollarna. Så det var bättre när inomhussäsongen började, för då fanns ju bollarna i alla fall nånstans i huset. Men man blir trött av att leta.
Och det är inte kul med idrott där man blir trött. Det liksom förtar nöjet.

Cykel är perfekt.
En begagnad Rex med tre växlar är allt som behövs.
Man ska bara komma ihåg att det är viktigt med vätskekontroller och lägga upp banan så att man passerar några pubar med jämna mellanrum.
Där ska man stanna och ta en öl.
Se bara till att få en hängplats på bardisken! Det är inte nyttigt att sitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar