måndag 2 september 2013

Polisingripande i Texas.


Händer det aldrig något obehagligt? frågar vänner hemma i Sverige, när jag berättar om allt trevligt vi har varit med om långt där borta i min favoritstad Austin, Texas.
Texas – där går väl alla omkring med en laddad pistol i fickan?
Inte vet jag.
Men en gång kändes det lite läbbigt.

Vi hade varit på en omtalad texmexkrog i Warehouse district mitt i stan och skulle till Saxons Pub, som ligger några kilometer bort i södra utkanten av stan.  Utanför krogen stod en taxi och jag frågade föraren om bilen var ledig. Det var den. Och jag trodde då att mannen som satt bredvid chaffisen i framsätet skulle lämna bilen och till exempel sätta sig i sin egen taxi, som kanske stod någonstans i röran på parkeringsplatsen. Det var vad jag trodde.
         Men nej. Mannen på passagerarsätet bredvid föraren satt kvar. Och så körde vi iväg från Austins centrala delar.

Jag sa till Blondinen att det var konstigt att det satt två man i framsätet. Hon hade gjort samma reflektion. Nästa konstighet inträffade när den mystiske co-drivern vände sig till oss och frågade var vi kom ifrån. "Sweden, aha ...", sa han. Och så lade han till: "How´s the police in Sweden?"
         Vad svarar man? Varför frågade han en sådan sak? Vad förväntade han sig av mina kontakter med polisen hemma i Sverige? Och varför körde vi inte den vanliga upplysta huvudleden på väg ut ur stan?
         Jag sa något om att den svenska polisen var väl okej, men att jag inte visste så mycket om den saken. Jag hade inte mycket erfarenhet av polisväsendet där hemma. Co-drivern blängde på mig och verkade vilja veta mer. Men jag höjde på axlarna, såg frågande ut och sa istället till föraren att det var en konstig väg han körde. Utanför var det nu becksvart och en natt i Texas kan verkligen vara svartare än sot. Vägen lystes upp bara av taxins helljus, vägen låg tydligen utsträckt i ett tomt landskap som det inte syntes mycket av i det kompakta mörkret. Vi åkte inte förbi några hus och bara genom bakrutan skymtades ljus i fjärran. Det var Austins skyline en halvmil bort. Där vi befann oss behövdes inga gatlyktor, för där fanns tydligen ingenting att lysa upp.
         –Oh, sa föraren. Jag förstår att du undrar. Men det här är en genväg. Det är snabbaste vägen och det blir lite billigare också!

Det var helt klart en obehaglig situation för oss två i baksätet. Den vanliga vägen till Saxons gick i ett område där det åtminstone utmed huvudleden fanns gott om neonskyltar, upplysta butiker, vägkrogar, bensinmackar och småfirmor. Jag har nu i efterhand en känsla av att vi var lite rädda, men att vi försökte dölja rädslan både för oss själva och för varandra.

         –Titta där borta, sa föraren plötsligt och pekade i vägens riktning. Långt bortom strålkastarnas område rakt framför oss skymtades ljusen från huvudleden.
         –Där borta ligger Saxons! sa han. Och när vi närmade oss, kom vi in på den vanliga vägen och vi kände igen oss.

         När vi skulle betala, hade jag bara sedlar i höga valörer och föraren skickade in sin co-driver för att växla.
         –Jag får be om ursäkt om han besvärade er, sa han. Han brukar inte prata med passagerarna. Jag är hans övervakare och han får följa med ibland. Och han är helt ofarlig, annars skulle han inte få åka med!
         Varför han behövde övervaka sin co-driver framgick aldrig.

Vi har även råkat ut för polisen i Austin.
         Det var en kväll när vi hade sett den skönsjungande texmexsångerskan Tish Hinojosa på den lilla puben Hole in The Wall i norra delen av centrala stan. Vi skulle köra hyrbilen tillbaka till hotellet. Det ösregnade som det bara kan göra i Texas och sikten var usel. Rätt som det var kom all trafik rakt emot oss i fyra filer. Bilarna vi mötte blinkade med helljusen och fick svänga åt sidan i mer eller mindre riskabla paniksituationer.
         Jag hade svängt in på en enkelriktad aveny. Det enda jag  kunde hitta på var att tända varningsblinkern, stanna för att försöka göra en helomvändning i form av en U-sväng, för att sen leta upp den rätta vägen söderut. Trafiken så dags på dygnet var inte särskilt tjock, så det skulle nog ordna sig, tänkte jag.
         Men det tog inte mer än 20 sekunder, så såg jag blåljus komma mot oss. Fem sekunder senare hörde jag en raspig högtalarröst med bred Texasdialekt.
         –Kom ut ur bilen med händerna på huvudet! sa rösten metalliskt och iskallt.
         Det var naturligtvis bara att lyda. Och nu ösregnade det inte längre, nu var det ett rent skyfall med vatten som liksom hälldes ner från himlen. Efter två sekunder var jag lika genomvåt som om jag hade ramlat ner i hotellets pool med kläderna på.
         Poliserna satt kvar i bilen och tänkte inte gå ut. Föraren vevade ner rutan och jag bad genast om ursäkt, sa lite handfallet att jag var från Sverige och att jag hade missat skyltarna som markerade att detta var en enkelriktad gata. De bad att få se mitt körkort, såg att det stämde att jag var svensk och höll sen ett litet föredrag om hur man skulle köra bil i Austin.
         Förmodligen fick jag som straff att stå ute i regnet så länge som möjligt, för det blev aldrig tal om böter. Däremot hjälpte de mig att vända på gatan. De ställde sig tvärs över två filer med blåljusen på och när jag hade vänt, blev vi eskoterade till hotellet den rätta vägen. De vinkade och log innan de for vidare in i natten.

Jag har aldrig varit våtare med kläderna på, men tyckte ändå att mötet med polisen i Austin var sympatiskt på något sätt. Jag fattar bara inte hur de så snabbt kunde vara på plats eller var de kom ifrån. Det måste ha varit en ren tillfällighet att de fanns i närheten.
         Och på Hole in The Wall hade jag bara en liten stund tidigare fått en kram av Tish Hinojosa och lyssnat på hennes magiska röst. Hon kom ihåg mig från ett turnéstopp i Malmö, där hon sjöng sina ljuvliga texmexsånger på KB ett år tidigare.
         Efter en kväll med henne på scenen klarar man både poliser och skyfall.

                         

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar