onsdag 17 juli 2013

Missa inte Malmö!

Tänker vara lite serviceminded idag, speciellt mot alla turister som är ute och far på vägarna utan att veta var de ska stanna för övernattning.
Mitt förslag, utöver Halmstad (som är ett självklart semesterresmål), så tycker jag att man ska lägga in Malmö i sina semesterplaner. Och stanna några dagar.
Specciellt om man gillar musik och stand up comedy.
Här kan jag lätt bli långrandig när jag ska nämna lite av allt det som finns.
Musiklivet är intensivt och här har vi alla sorter från klassiskt, opera och musicaler till jazz, rock och pop. Denna sommar har vi redan, i samma vecka, sett Iron Maiden och Gyllene Tider inför storpublik på den gamla Malmö Stadion. 
Och det blir fler tunga namn innan sommaren är riktigt slut. Vad sägs om Lita Ford (25/7), Lloyd Cole (25/9) och Paradise Lost (27/9)?
Och tittar vi då in på alla småklubbar, pubar, gamla biografer numera teatersalonger med musik, så kan vi välja mellan Pildammsteatern (utomhus!), Victoria, Palladium, St Gertrud, Babel, Debaser, Inkonst, Folk & Rock, Far i Hatten (Jo, den heter så!) och flera andra ställen med musik som det blixtrar till om. Snart har sett Mats Ronander, Nisse Hellberg, Jalle Lorensson, Thorbjörn Risager (dansk cool blueskille), Tolvan Big Band, Sven Zetterberg, Dan Hylander och andra, utspridda över hela stan. Så stanna några dagar. På Kulturcentralen mitt i city får du tips vad som gäller för dagen.
Igår kväll satt jag ute på Sundet i en gammal träbyggnad som man når med hjälp av en lång brygga. Solen var på väg ner när vi kom, halva månen  övertog himlavalvet och hjälpte oss att komma tillbaka till fastlandet.
Träbyggnaden är ett kallbadhus. Här har MACK, Malmö Comedy Club, publikkvällar varje tisdag hela sommaren. Igår hade vi turen att få se två garanterat säkra skrattframkallare: Tobias Persson och Robin Paulsson.
Att Paulsson skulle bli något stort, det var jag den förste som skrev i en krönika när han gjorde sin debut inför publik i Malmö. Tyvärr råkade jag kalla honom Robert, vilket han påpekade när vi träffades av en slump på gatan några dagar senare. Men han har kommit över det, det märks. Det märks också att han är veteran: nio år på scenen har gjort honom stark och oslagbar. Han har självförtroendet som behövs och hans Zlatan-imitationer är världsklass. Missa inte Robin Paulsson om du råkar ha honom inom hörhåll!
Tobias Persson har också, trots att han ser ut som en skolgrabb, varit med ett bra tag och få stand up-artister har hans energi, kroppsspråk och charm. När han ger sig in i små pratstunder med någon i publiken, hittar ha omedelbart fram till en punsch-line som ingen annan skulle ha kommit på. Han är ett säkert namn på min Tio i Topp stand up-lista. Han ligger på övre halvan, precis som Paulsson.

Och där hittar man också Johan Glans, som kommer till Malmö nästa tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar