tisdag 30 juli 2013

De tio bästa stränderna!

För några dagar sedan var det nästan så att jag tog mig ett dopp i havet, nere i Falsterbo eller Skanör.
Alla man pratade med pratade bara om hur varmt det var. 30 i luften och 25 i vattnet.
–Är det över 25 grader? undrade jag, för där sätter jag gränsen.
Bästa badvattnet jag känner till, när det gäller tempen på vattnet, ligger lite långt bort. Så det blir inte så många besök där, i Galvestone, Texas, några mil från Houston.
Jag vet inte exakt hur många grader det var. Men det var bara att gå rakt ut och låta vågorna leka. Hela tiden såg vi fiskar som hoppade upp och sprattlade över vattenytan, förmodligen för att svalka sig.
–Precis som de sjunger i "Summertime", sa jag till Blondinen. "Fish are jumpin´ and the cotton is high"! Nu fattar jag vad de menar! Men vad menar de med "the cotton is high"?
Hon tyckte att vattnet var äckligt. Alldeles för varmt enligt hennes åsikt.
Det tyckte tydligen de amerikanska turisterna också, för det var bara Blondinen och jag som tog oss ett dopp mitt på dan i den Mexikanska bukten. Alla andra gömde sig i skuggan på närmsta bar och drack drinkar med isbitar i.
Något liknande finns ju inte i våra hemtrakter, så det blir inte så mycket bada i havet för min del. Jag tycker det är fel att vara både våt och kall.
Men jag har, rent professionellt, besökt ett stort antal badorter i Europa, och kan här bjuda på en Tio i Topp-lista över de bästa  stränderna. Dock kan ingen av dessa badorter jämföra sig med Galvestone när det gäller vattentemperaturen, kom ihåg det! Här kommer i alla fall mina 10 bästa semesterorter för den som vill ligga på stranden:
10: SKANÖR, SVERIGE.
Krånglig att nå med bil, men lyckas man hitta en P-plats en solig dag,  så är det bara några strandbarer man saknar. Kallt vatten, men man behöver ju inte bada.
9. FALSTERBO, SVERIGE.
Vit, mjuk sand skapar förväntningar. Sen sätter man foten i vattnet och den riskerar att frysa fast. Så de flesta spelar golf istället.
8. MARGATE, ENGLAND.
Typiskt engelsk badort med regn när som helst och tidvatten, som gör att det är olika långt till stranden beroende på när man har tänkt ta sig ett dopp. Mulet.
7. RIMINI, ITALIEN.
Pizzadoftande smågator med stark trafik av vespor och andra mindre fordon gör den här badorten livsfarlig att besöka. Kallsupar rekommenderas ej.
6. GRAN CANARIA, SPANIEN.
Öppet året om, men vattnet blir inte varmare för det. Sak samma gäller de övriga Kanarieöarna, t ex Teneriffa. Lång resa trevligt för den som gillar flygplan.
5. CYPERN.
En ö längst borta i Medelhavet där Grekland och Turkiet har haft sina fajter om vem som är bäst ägnad att ta hand om soldyrkande turister.
4. RHODOS, GREKLAND.
Ö i format något större än Öland. Vattentemperaturen når normalt upp till 25 grader i augusti och september. Vaccinering behövs ej.
3. BENIDORM, SPANIEN.
Hålligånget på nätterna ger god sömn på dagarna, så ingen behöver egentligen ägna en tanke på ett dopp i havet. Ett snabbdyk i poolen på hotellet är allt som behövs.
2. MAGALUF, MALLORCA.
Alla svenskar har varit här och vet att man kan spela minigolf om man tycker Medelhavet är för kallt att bada i. Man kan även ta sig fram med trampbåt.
1. TYLÖSAND, SVERIGE.
Bästa läget. Nära till Halmstad. Här finns allt. Bibliotek. Krogar. 91:an-staty. P-hus. Slott. Gågator. Lokalbussar. Flygplats. Och i Tylösand finns sanddyner!


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Inte anonym utan Bengt Hansson, som inte rekommenderar en strand utan poolen på taket till Möwnpick Deira i Dubai där det var 32 grader i vattnet kl 21. Dock svalare i luften, så det var svårt att kliva ur vattnet.

    SvaraRadera