måndag 22 april 2013

Äntligen cykelväder!

Cyklar runt i Malmö framåt kvällningen så ofta jag kan. Trampar fram på en sjuväxlad Rex med vita däcksidor, automatisk belysning som tänds när det behövs, skön sadel och ett bekvämt HD-styre. En specialtillverkad modell som visst bara har funnits i 100 exemplar.
Man hinner både tänka och lyssna på bra musik när man trampar runt.
Jag kör ofta utmed Öresund från Limhamn till nya Västra hamnen, om kanske är Skånes dyraste bostadsområde. Lägenheterna kostar miljoners miljoner.
Man har alltid motvind i Malmö. Det spelar ingen roll åt vilket håll man kör.
Man blir hela tiden omkörd av andra cyklister, även om man har sju växlar. Rullskridskoåkare är ofta i vägen. Gångtrafikanter med eller utan stavar eller hundar likaså. Så det tar en stund att cykla hela vägen från Limhamn till det nya vid Sundet. Man kan köra åt andra hållet också och då hamnar jag ibland mitt i Limhamns lilla centrum. Där finns en pub som ibland pockar på för en vätskekontroll. Stannar man till där, så träffar man alltid pubens stammisar. En kväll fick någon av dem syn på mig och min ovanliga cykel, när jag närmade mig entrédörren.
En av dem kom ut på trottoaren. Han studerade cykeln med alla specialfinesser. Han hade aldrig sett något liknande, sa han.
–Fin cykel...., sa han sakta medan ögonen lyste.
–Vet du vad, fortsatte han efter en stunds betänkande. Jag kan montera en specialmotor på bakhjulet, en tuff liten sak som du kan starta i uppförsbackar eller i stark motvind! Du får den för 3500 plus montering, vi säger fem jämnt. Vad säger du?
Ja, vad säger man? Att jag cyklar för motionens skull. Att jag vill ha lite motvind. Och att det är svårt att hitta en uppförsbacke i Malmö.
Han gav upp och jag trampade vidare med Willie Nelson och Frank Sinatra i lurarna.
Långa, platta raksträckor ger oss tid att  fundera.
Jag funderade över hur det ska gå för HBK. Man kan ju inte påstå att året har börjat så bra, precis.
Och så kör jag förbi en villa med en skylt på grinden där det står Sjuk gymnast.
Vadå? Har inte särskrivningen ebbat ut? Jag håller ögonen öppna de närmsta dagarna och upptäcker firman som säljer Kassa skåp och anställer Kassa medarbetare. Och på OKQ8 är de hjälpsamma den här veckan, de både kollar oljan och spolar vatten.
Ja, är man ute och cyklar så vet man inte vad som händer.
Det enda man kan vara säker på i Malmö, det är motvinden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar