fredag 17 februari 2012

Hjälp! Inget internet i datorn!

Den här historien började med att vi bytte operatör för den vanliga gamla sladdtelefonen där hemma. Vi gick på något erbjudande helt enkelt.

Det skulle väl bli billigare, tror jag.

Men vad som hände först när den nye aktören tog över, det var att vi plötsligt inte kunde ringa ett vanligt gammaldags telefonsamtal. Och när vi provade med mobilen, upptäckte vi att det inte gick att ringa hem till oss heller.

Sladdtelefonerna var strypta.

Som väl var kunde vi då mobilringa till den nya operatören, som heter Phonera förresten, och nämna att deras uppkoppling för den fasta telefonen var kass.

­–Det ska vi fixa, sa en röst i luren och sen tog det bara ett par dagar tills de gamla telefonerna fungerade igen.

Men i samma ögonblick väntade något mycket värre: vår dator meddelade, via en textruta på skärmen, att den inte kunde hitta vårt modem och därför inte kunde släppa ut oss på internet.

Datorn kunde alltså varken visa mina bankkonton eller betala räkningar.

Den kunde inte boka biobiljetter.

Den kunde inte checka in oss på nästa cirkelgympa.

Jag kunde inte blogga och inte skicka iväg texter med deadlines.

Vi kunde varken läsa eller svara på meddelanden, inbjudningar eller annat som vänner och bekanta brukar skicka via nätet. Vi kunde inte ta hjälp av internet när vi löste korsord i högsta svårighetsgraden.

Bland annat.

Jag ringde Bredbandsbolaget, kom till en automatisk röst som gav mig fem olika alternativ att välja mellan, stod i kö i 12 minuter och bad sen en servicehandläggare som hette Ninnie att fixa felet.

–Men felet uppstod när ni började anlita Phonera, sa Ninnie. Det måste vara deras grej att rätta till felet.

Jag ringde Phonera. Kom fram efter nio minuter.

–Men det är inte vi som är ute och jobbar i skåpen, sa Phonera. Det är ett företag som heter Skanera. Men det är ju Bredbandsbolaget ni anlitar för internet, så det måste vara deras skyldighet att se till att nätet fungerar.

Jag ringde Bredbandsbolaget igen och fick efter sex minuter tala med en ny röst.

–Ja, sa denna bredbandsröst, vi ska se till att det fungerar och då anlitar vi Skanova, för det är i deras skåp som felet ligger. Det lagas inom 2 till 5 arbetsdagar.

–Ska det behöva ta så lång tid för att koppla ihop några sladdar, tänkte jag och letade upp telefonnumret till Skanova.

Där kom jag inte fram alls, för där svarar man endast på samtal från uppdragsgivare som kan knacka in en hemlig kod.

Dagarna gick, jag ringde Bredbandsbolaget ett par gånger varje dag, pratade med Jesper, Jonas, Maria, Carina, Henrik och minst tio till på deras serviceavdelning och nu, åtta dagar efter felets uppkomst, har inte någon av alla dessa lämnat något som helst besked om när felet ska fixas. Och säger de att de ska ringa upp mig så snart de vet något, då vet de inget, för de ringer aldrig.

–Nu ringer jag Bredbandsbolagets VD, tänkte jag. Han måste förklara för mig hur de kan vara så okunniga på serviceavdelningen att de inte ens kan svara på en fråga om när de tänker rätta till ett vanligt enkelt fel...

Åter igen kom jag till den automatiska rösten som bad mig välja mellan fem alternativ. Den här gången klämde jag i med alternativ 1,

Där svarade Henrik.

–Kan du ge mig namn och telefonnummer till er VD? undrade jag.

–Nja, alltså nä, jag vet inte var han finns och så gör vi inte utan vi tar emot din önskan och lägger den under "chefsärende", så blir du uppringd så snart han har tid.

–Men vad heter han? sa jag. Får jag bara hans namn, så kan jag ringa upp honom så snart jag har tid...

–Nä, jag känner inte honom och vet inte var han finns, vi sitter i flera olika städer...

­–Du vet inte vad er VD heter?

–Nä, alltså, det är inte så vi jobbar alltså...

­­Plötsligt förstod jag varför de inte kan svara på frågan om när felet i min uppkoppling är lagat.

De jobbar inte så.

De jobbar enbart med att flytta problemen framför sig. Det är så de jobbar. Jag vet det nu. Så enkelt är det att vara servicepersonal på Bredbandsbolaget.

–Jaha, sa jag. Då är det väl inte lönt att vi pratar vidare...

–Nä, men tack för samtalet och ha en fortsatt trevlig dag! sa Henrik.

1 kommentar: