fredag 8 november 2013

Datorhaveri!!!


Om det är något jag inte begriper, så är det datorer.
Häromdagen slutade plötsligt mejlfunktionen på min mac att fungera. Jag skulle skicka iväg ett mejl och gjorde precis som vanligt. Men datorn hade tydligen fått fnatt. På skärmen fanns en snurrande symbol och en ruta där det stod något om "fel domännamn".
Att ha en mejlfunktion som inte skickar iväg brev, det är förödande för en frilansskribent, som ska ha iväg manus hit och dit hela tiden. Och var kan man få hjälp? Ingenstans. Man måste ge sig in i datorvärlden själv och fixa vad som måste fixas.
Så jag klev in i en tät djungel där det talades ett språk som jag inte begrep. Och då menar jag inte bara de telefonsamtal jag tvingades ringa till ett företag i Danmark.
Det visade nämligen sig att min mejloperatör hade köpts upp av danskar. När jag ringde ett nummer i Malmö, svarade en dansk grötig röst någonting med "dessvärre" och jag antog att den, rösten alltså, skulle upprepa samma sak om och om igen, hur många gånger jag än skulle försöka. Så jag började dessbättre att leta efter ett telefonnummer direkt till företaget i Danmark istället.
Och plötsligt pratade jag med en dansk som inte förstod svenska och inte kunde många ord på engelska. Själv förstod jag ingenting av hans danska.
Vad gör man? Jag började i alla fall tänka att en sådan leverantör kan man inte ha. Man måste ju kunna prata med dem vars tjänster man köper, eller hur? Jag bestämde mig då för att skaffa en ny mejloperatör, letade på internet och hittade en i Nordingrå. Där talar man en fullt begriplig svenska.
Så där satt jag och pratade i nästan två timmar med en norrländsk grabb om saker som domänhanterare, auktoriseringskoder, lösenord, primär DNS, SMPT-server, "ompekning" och annat som vi datornördar tycker är kul.
–När du har fått ett mejl med begäran om inloggningsuppgifter för konto, sa han, kan du skicka det till oss. Då kan vi logga in och peka ut domännamnet mot våra namnservrar och om du vill också föra över den till oss som registrar.
Precis så sa han.
–Så bra, sa jag.
–Om du inte vill lämna ut inloggningsuppgifterna till oss, fortsatte han, så kan du själv gå in på domänhanteraren och peka om domänen eller hämta ut den auktoriseringskod vi behöver för transfer!
–Det var ju fint, sa jag. Sa du "pekar om domänen"?
–Ja, vill du att vi pekar om din domän till oss direkt? frågade han.
–Nja... kanske, sa jag.
–Tänk på att du måste skapa dina e-postadresser i vår kontrollpanel för att de ska  fungera! Det gör du genom att logga in i kontrollpanelen och sedan går till E-postadministratören. Där kan du skapa upp till fem E-postkonton!
–Oj då, sa jag.
Sedan kom det mejl efter mejl från Nordingrå med lika glasklara och lättbegripliga instruktioner. Och efter bara någon timme till, fick jag iväg en text. Det funkar!
Jag vet bara inte riktigt hur det gick till.


1 kommentar: