lördag 4 maj 2013

Sverige runt på 8 dagar.

En sommar för några år sedan bestämde vi oss för att ta det lugnt på semestern, Blondinen och jag, och istället för att stressa runt på en badort vid Medelhavet, fick vi för oss att sätta oss i bilen och helt enkelt göra en Sverige-runda i all enkelhet.
Från Malmö upp till Riksgränsen och sedan tillbaka igen.
Hotell skulle vi väl hitta när vi behövde dem. Så vi bokade ingenting i förväg och packade bara ett par väskor och gav oss iväg norrut.
Och här följer en snabbredovisning av resan.

Dag 1.
Stannade till i Åstorp på Checkpoint E€, där det fanns turistbroschyrer från så gott som hela landet.
Stopp också i Gränna, där vi letade efter äkta polkagrisar och en pizzeria eller något liknande. Grått och kyligt väder hel dagen. Anlände till Stockholm i kvällningen, där vi fick låna en lägenhet på Söder. Stockholm har man ju sett så att det räcker, så v i tog en lugn kväll i den närmsta omgivningen.

Dag 2.
Stopp i Uppsala. Gröna bussar precis som i Malmö. Domkyrka. Och iväg mot Gävle. Ösregn. Men tog oss till Furuviksparken mellan skurarna. Nöjesparken saknade berg- och dalbana! Vidare mot Sundsvall, där vi hittade ett hotell som hette Ritz. Satt i baren tills vi blev sömniga.

Dag 3.
Kollade gamla hus i centrum. Sen vidare norrut. Snabbstopp i Härnösand och Örnsköldsvik. Höga kusten såg vi från bilfönsterna. Lunch i Umeå vid en "gånggata", som det stod på skyltarna.  Vi letade intensivt efter den "storstadspuls" som utlovades i turistbroschyrerna, men hittade ingen. På ett torg såldes "sommarblommor", som vi hade haft i två månader i Malmö. Dags att fortsätta mot Piteå och fick se en iskall och öde strand på det berömda Pite havsbad. Fortsatte därefter mot Luleå, fick ett rum på Max Hotell och åt en pizza på en kinesisk restaurang.

Dag 4.
Stannade till i Gammelstad och tittade på träkåkar. Fortsatte sedan ut i ödemarken för att se Storforsen, Sveriges största obundna vattenfall. Promenad i vildmark tillbaka till bilen och sen raskt vidare mot Jokkmokk. Passerade Polcirkeln, hittade Gullans Bar, där det jobbade en skånsk servitris, och lade in kursen mot Malmberget och den berömda kåkstan. Vidare mot Kiruna, där vi tog in på Hotell Ferrum. Här fanns en bara, där vi fick uppleva både slagsmål, vanlig fylla och grovhångel under ett av borden. Ljust hela natten!

Dag 5.
Vidare norrut. Vildmark. Sista bensinstationen fanns i Abisko. Det stod Q8 på pumparna, men här gällde alla plastkort. +2 grader mitt på dagen i rena ödemarken. Såg fjäll långt borta och en kåta vid vägkanten. Kaffepaus i Riksgränsen och här tog Sverige slut. Tvingades välja om vi skulle ta samma väg tillbaka eller köra en bit söderut över Saltfjället i Norge. Det blev den norska vägen.

Dag 6.
Fjäll, snö, grå himmel. Kyligt på Björnfjället, nästan 2000 meter över havet. Stannade i Mo i Rana, som hade det enda lediga rummet i hela norra Norge.

Dag 7.
Söderut och in i Sverige igen vid Tärnaby. Passerade Storuman, Vilhelmina och andra exotiska platser. En skylt talade om att det var 125 mil till Malmö. Fortsatte ända till Östersund. Riktiga gator och ett hotell som hette Zäta.

Dag 8.
Hamnade mitt i O-ringen, världens största orienteringstävling. Lyckades trassla oss förbi löparna och drog på söderut, mot Dalarna, med Vasaloppsporten och Wasa-kungen som staty, och sen mot Värmland. Karlstad verkade vara en lugn och fridfull stad. Ett fängelse hade blivit hotell.

Dag 9.
Passerade Göta Kanal, Hjo och kände oss som hemma när vi på E6:an klämde hela Halland och kunde nå Malmö i kvällsljus. Läste av vägmätaren: 465 mil! Vågade inte räkna ut vad bensinen hade kostat.