lördag 30 juni 2012

Radioinferno...


Vi har en radio i badrummet som sätter igång sig själv klockan nio varje dag, antingen vi vill det eller ej. Har försökt få den att sluta med detta. Går inte. Bruksanvisningen finns ingenstans.
Man tycker kanske att man ska kunna lista ut hur man gör för att stänga av en funktion som man varken behöver eller vill ha? Haha! Jag har tryckt på alla knappar som finns mer än en gång. Radion struntar i detta. Den slår på klockan nio prick nästa morgon som vanligt.
Varför just klockan nio? Kan man inte ändra på det? Förmodligen. Men hur?

Bilradion är lika korkad. Alla knappar är gjorda för barnhänder. Ska jag sänka volymen, genom att trycka ner en liten knapp, byter radion station.

Vi har en radio i köket. Slår jag på den för att lyssna på Radio Malmöhus, sätter den igång som den ska, men när jag minst anar det, vilket jäkla korkat uttryck förresten, byter radion alldeles själv till Radio Kristianstad. Jag vill inte lyssna på Radio Kristianstad, jag vill lyssna på Radio Malmöhus, så jag får veta vilka gator i Malmö som är avstängda på grund av tillfälliga gatuarbeten eller trafikolyckor. Men radion tycker att jag lika gärna kan lyssna på Radio Kristianstad.

Det gör förresten bilradion också. Jag trycker in knappen som är inställd på frekvensen för Radio Malmöhus, vilket är ett lotteri, eftersom man inte kan vara säker på att det är just 102,0 kommer att visas i displayen, emedan knapparna är så små att man lika gärna kan nudda vid en annan inställd frekvens, men ser på displayen att Radio Malmöhus har vunnit dagens kamp och jag backar ut på gatan. Samtidigt som jag lägger växeln i ettan, tycker radion att det kan vara nog med Radio Malmöhus och så hör jag istället en intervju med en betodlare i trakten av Kristianstad. Varför? Hur kan Radio Kristianstad få tränga sig in på Malmös gator?

Eller är det bara jag som drabbas av dagens radioinferno?

1 kommentar:

  1. Prova att låta ditt barnbarn ställa om den. Min son, då 1,5 år kröp in i en skrubb där vi hade en stereo. Det var helt tyst i månader, ingen lyckades få igång den. Efter en tid fick jag se ungen på väg ut ur skrubben, han hade varit inne och pillat på nåt igen och plötsligt fungerade allt som vanligt.

    SvaraRadera