tisdag 26 juni 2012

Oj då. Har glömt att blogga...

Det där med att komma ihåg allt som måste kommas ihåg blir allt mer frustrerande.
Eller är det bara jag som glömmer?
Hela tiden försvinner stora och små saker i hjärnan från den avdelning som kallas "minnet". Därmed uppstår det allt fler minnesluckor, som öppnas och stängs när man minst anar det. Själv kan man inte påverka luckorna. De fungerar helt och hållet per automatik. Eller om det är en slumpgenerator.
Men varför skriver jag det här? Jag har ju inga exempel att ge på saker som jag har glömt. Hur skulle jag kunna ha det? Är det glömt, så är det glömt.
Namn är det värsta som finns att hålla reda på. När man pratar med frun om något och vill förstärka med lite namedropping, så hamnar man ofta i en minneslucka som bara blir djupare och djupare.
–Kommer du ihåg när vi firade midsommar för några år sedan hemma hos...  ja, vad heter dom nu igen, som har en villa i... du vet... söder om stan... Vad heter den där lilla byn?
–Nä, det minns jag inte, säger frun. Men var det inte nyår vi firade där?
–Åh nej, nu är du ute och cyklar. Det var varmt och soligt och program från Skansen på teve och dom vi var hos heter... ja, du vet själv!
–Jaja, men vad skulle du berätta?
–Berätta, det har jag glömt. Skulle jag berätta något?
–Det lät så... Hände det något speciellt då när vi var där?
–Ja, det var ju då som... vad heter dom? Karin och Bengt?
–Karin och Bengt? Vilka är dom? Karin och Bengt?
–Nää, du vet vilka jag menar. Carina och Börje?
–Strunt samma vad dom heter. Vad var det som hände?
–Jo, rätt som det var kom grannarna in. Och de var inte bjudna.
–Jaså? Var de inte bjudna?
–Men detta hände väl på nyår?! Vi satt ju inomhus! Och vi kände ju knappt värdfolket, för vi hade bara träffat dem en gång tidigare och du förväxlade grannen med... Folke! Folke heter han ju, gift med... Sonja! Folke och Sonja i Rydby!
–Nä, du blandar ihop det. Men nu börja snart det där programmet på teve som du vill se. Vad heter det?
–Det kan kvitta. Sätt på teven!

Så där kan det låta.
Och så har jag glömt den här bloggen.
Flera läsare har påmint mig och jag hoppas de gör det igen, om det skulle bli en ny minneslucka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar