Under mina
år i reklambranschen har jag upplevt åtskilliga presentationer av nya
varumärken, nya produkter, nya marknadsföringsknep, nya kampanjidéer och så
vidare. Jag var med redan på den tiden då man jobbade med blädderblock för att
behålla intresset hos åhörarna. Numera används så klart digital teknik som
effektivt fyller bildskärmen med siffror och tabeller i granna färger, bilder
och rubriker slåss om utrymmet, marknadschefen eller produktchefen pratar om
siffrorna och tabellerna i en liten nästan osynlig mikrofon och alla blir
lyckliga. Publiken är kunder. De beställer mer än de hade tänkt sig.
I förra
veckan upplevde jag hur en ung blivande countrystjärna från Malmö, Simon
Andersson, presenterade en ny produkt för lansering i USA.
Produkten
var han själv.
Han sålde
idén om att han inom fem år ska ha haft minst en miljonsäljare på countrylistan
i USA. Och nu kunde man köpa andelar i hans bolag, ett bolag som ska ta hand om
alla pengar som hans framgångar kommer att generera.
Skivbolag,
produktionsbolag, managementbolag och all annan organisation som brukar ta hand
om de pengar som artister spelar in, ska ägas av hans eget nya bolag.
Och för att
kunna starta detta nya bolag behövs det startkapital.
Därför blev
ett antal Malmöbor i övre medelåldern inbjudna till Savoy, där vi i en
glittrande konferenslokal fick all information som behövdes för att inse att
man var korkad om man inte hängde på och blev en finansiär i countryvärlden.
Jag kunde få
köpa en andel för 1.500:-. Hur
mycket den ger tillbaka är det naturligtvis ingen som vet, men 1.500:- skulle
man väl plocka hem hur lätt som helst, verkade det som. Och sen skulle det
rulla in pengar i åratal framåt.
Det ska
noteras att Simon Andersson är en begåvad artist som gör modern country som
låter som det ska i USA. Och han har redan blivit nominerad i "Hollywood
Music In Media Awards", vad nu det är, men vad det än är så är det
imponerande att en ung och okänd artist i Malmö kan få den uppmärksamheten.
Han är också
en begåvad säljare. Hans presentation pågick i närmare en timme och när han
satte punkt med en video där han spelade och sjöng en av sina låtar, blev det
rusning till rummet bredvid där det fanns listor där man kunde teckna sig som
delägare i allt vad Simon Andersson bestämmer sig för att satsa på med sina
låtar från och med nu. Sen drog han några låtar med delar av sitt band.
Jag inser
att hans ambitioner är värda all beundran.
Och jag
hoppas hans "produkt" blir den framgång han förväntar sig.
Han verkar
ha kontakt med de bästa tänkbara rådgivarna som finns i USA, när det gäller
lansering av en ny artist.
Men inte ens
detta är tillräckligt.
I sin
presentation jämförde han Sverige med USA i rena siffror. Allting blir enormt i
USA. 1% i Sverige och 1% i USA kan vara två helt olika världar.
Och han
påpekade detta mer än en gång: allting är mycket, mycket större i USA.
Ja, tänkte
jag. Det gäller ju konkurrensen också. Den är mycket, mycket större i USA och
det räcker inte med att man kommer från Sverige och att man har rätt rådgivare,
fråga Jill Johnson.
Det handlar
om tur och timing också. Och det kan inte köpas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar