Det var otänkbart en gång i tiden
att biograferna visade filmer mitt på blanka eftermiddagen – om det inte var söndag och matiné.
Numera är det inget konstigt att
sätta sig i en biofåtölj strax efter lunch och det är inte några gamla matinéfilmer de visar. Tyvärr kanske.
Skulle vara kul att se lite Tarzan, Robin Hood eller Mästerdetektiven Blomkvist
då och då.
Nåja, det var strålande solsken, så
vi tog cyklarna in till city. Inget bra bioväder, alltså. Men motvind var det
naturligtvis. Hela vägen från Limhamn. Tur att man är vältränad. Och vi kom i
god tid till biografen. Vi hann till och med att ta oss in till en godisbutik
på Södra Förstadsgatan, där varenda liten kola och allt annat är oförklarligt
mycket billigare än inne på biografen.
När vi kom tillbaka var det nästan
dags att leta upp sin fåtölj, men vi skulle hinna med det obligatoriska
toabesöket också. Dörrarna in till dam- respektive herrtoan är försedd med en
hemlig kod, så att inte vem som helst ska smyga sig och låna toaletterna. För
allas trevnad har biografpersonalen klistat upp en lapp på dörrarna, där man
berättar att koden är 1988. Ett hyggligt grepp, får man väl säga.
När man har satt sig börjar den
alltför långa visningen av reklamfilmer. Denna visning närmar sig numera 20
minuter innan vi har sett allt. Och här finns till och med en snutt som gör
reklam för de offentliga toaletterna på Gustav Adolfs torg! Något liknande har
jag aldrig sett förut.
Däremot såg jag för några år sedan
TV-reklamen som skulle lansera butikskedjan Dressmann i Sverige. Den var så töntig att ingen som jag
känner skulle få för sig att ens gå in i en Dressmann-butik bara för att titta.
Nu har Dressmann-folket märrkt att deras reklam har töntvarning. Så man
producerar helt nya reklamsnsuttar, nu med läckra bilder från den amerikanska
western med tuffa kisar på läckra hästar och allt är superproffsigt producerat.
Ja, det är så fränt gjort att de flesta i butiken tror att de ser en ny snutt
från Marlboro.
Så småningom kommer huvudfilmen,
den som alla snackar om, den om Monica Zetterlund.
Jag somnade inte, som jag brukar
göra på bio. Edda Magnason i rollen som Monica Z är magnifik, Kjell Bergqvist
som Monica Z:s pappa är lysande och i alla biroller finns trovärdiga och sällan
sedda skådespelare. Vi, som gillar Zetterlunds sång, inser plötsligt att vi
inte vet så mycket om hennes bakgrund och privata liv. Hon var aldrig speciellt
utsatt för sensationsjournalistiken. Men här får vi nya puzzelbitar att leka
med. Och de har den effekten att nu skulle, i alla fall jag, vilja se en film
till om henne. För det framgår tydligt att manusförfattaren Peter Birro och regissören
Per Fly skulle kunna hämta mycket mer fakta om hennes livsöde.
När vi cykar hem, trampar vi i en
lika tuff motvind som den vi tog oss fram i på gatorna in mot city. Malmö är
känt för detta obegripliga väderfenomen: alltid motvind, alltid motvind.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar