Tänka sig. Snart är det bara en månad kvar till
julafton.
Vet inte om det är bra eller dåligt. Vet inte om man ska
börja stressa.
Brevlådan är redan full med käcka julklappstips varje
dag. Julborden börjar digna på krogarna. Snart får man väl de första julkorten.
Digitalt så klart.
Men den stora frågan är: när ska man börja köpa
julklappar?
De första åren jag hade tjänat ihop egna pengar, köpte
jag alla julklappar dagen innan julafton. Det var bara att gå ner till Resia på
Brogatan i Halmstad. Där fanns allt och allting var billigt. Jag kunde köpa
till hela släkten där. Det mesta jag köpte, kulpennor, rakblad från Matador,
tejp och annat fint, kostade ett par-tre kronor. Då fick man det inslaget
också. Det tog en halvtimme, sen var hela julklappsproblemet ur världen och man
kunde gå till Swärd på Halmstads Musikhandel och kolla om det hade kommit någon
ny platta, som man kunde köpa till sig själv.
1963 kom de första LP-skivorna med The Beatles. Två
stycken i tät följd.
Det var nog därför jag missade Phil Spectors julskiva.
Allt kretsade plötsligt kring Beatles och då hade ändå inte den riktigt överväldigande
hysterin börjat. Men Beatles var något
nytt, engelsk popmusik började bli intressant att utforska, Amerika drunknade
liksom i svallvågorna. Så jag missade världens genom tiderna bästa julplatta
när den kom, lagom till julen 1963. Jag skaffade den flera år senare. Den är
fortfarande bäst, den säljs fortfarande och det är den enda julskivan man
behöver spela. Helst ska man ha den på vinyl och i mono.
Phil Spector var på ett sätt en bakåtsträvare, för han
ville inte acceptera den stora nyheten stereo. Han ville att allt ljud skulle
komma ut liksom från ett enda stort hål. Och i det hålet skulle det finnas hur
många instrument som helst, gärna dubbla stråksektioner, flera trumset, massor
av gitarrer, mycket av allting. Spector gjorde produktioner som överträffade
allt annat man hade hört i popväg och han gjorde det med ett antal svarta tjejer
och killar som sjöng, ibland i egna gruppnamn, ibland blandade lite hipp som
happ, men det stod alltid The Crystals eller The Ronettes på etiketten när det
var några tjejer som sjöng tillsammans och sen fanns där soloartisten Darlene
Love också, som ibland kunde dyka upp tillsammans med någon av grupperna, och
Bob B Soxx & The Blue Jeans, som var en grabbgrupp.
I studioorkestern satt blivande stjärnor som Leon Russel
på piano, Sonny Bono på percussion och jazzgitarristen Barney Kessel på en av
gitarrerna.
På julskivan drar de här gängen igenom allt från White
Christmas och Silent Night till I Saw Mommy Kissing Santa Claus och Rudolf med
röda mulen.
Och allt låter som Phil Spector ville ha det: stort,
pompöst, svulstigt och lättsamt glittrande på samma gång. Det tindrar av ljud.
Alla andra julskivor blir bara onödiga, när man har hört den här.
Men julen 1963 upptäckte jag inte den här plattan, som
sagt. Förmodligen väntade alla dåtidens popnördar, inklusive mig själv, på
varje nytt ackord från The Beatles.
Fast i början, när de var nya, ville jag helst inte
erkänna att jag lyssnade på pop. Jag försökte framställa mig själv som
jazzexpert, för jazz var naturligtvis mycket finare än pop. Så jag satt hemma
och lyssnade på The Modern Jazz Quartet, som spelade en slags kammarjazz,
kulturell finjazz med Milt Jacksons vibrafon som frontinstrument och John Lewis
strikta pianospel som komplement. Jag kommer ihåg än idag att basisten hette
Percy Heath och trummisen Connie Kay, så jag måste ha vrålpluggat dem
ordentligt. Låtarna tog aldrig slut, det var evighetslånga solon, men jag stod
ut och kunde prata med de stora grabbarna i jazzklubben Playhouse, det var det
viktiga.
Köpte också allt som fanns med Thelonious Monk. Inga
andra i min ålder visste vem han var. Jag hade alla hans plattor. Hemma på
pianot försökte jag komma underfund med hur han spelade i Round About Midnight,
men det var helt enkelt omöjligt, för man skulle egentligen inte spela piano
som Monk, han spelade helt fel. Och ändå lät det så... rätt! Men han var ju ett
geni, det visste i alla fall vi, som var intresserade av jazz och fick en massa
tips av Swärd på plattor som vi borde köpa.
Det var Art Blakey också. Han spelade trummor med sina
Jazz Messengers. Enkel, rak jazz som satt som klister i öronen. Jazz med
budskap och själ, sa man. Soul. Det var nåt nytt, det var fränt, rytmiskt och
melodiskt på samma gång. Wayne Shorter spelade sax, Clifford Brown och Lee
Morgan trumpet och det svängde på ett helt nytt sätt. Vad var fyra grabbar från
Liverpool jämfört med sånt. Ingenting.
Eller, jo... Det gick inte att stå emot. Allting
rämnade. The Beatles tog över och det var bara att låta håret växa, gapa med i
She Loves You, Yeah Yeah och erkänna att man var en popnörd. Sen bara vällde
det över oss. Och till Halmstad kom Downliners Sect redan då, The Who, Manfred
Mann, The Troggs och andra band från England, som låg på alla världens
hitlistor.
Jag vet inte hur många år det tog innan jag hittade Phil
Spectors julskiva. Men jag har den än och spelar den varje jul. Man tröttnar
aldrig på den, för man plockar ju bara fram den en kort tid varje år. Och den
är oemotståndlig.
Så nu har du fått årets julklappstips: ge Phil Spectors
julskiva till alla du tycker om! Du framstår som en popkännare och alla som får
den kommer att älska dig.
Synd att Resia försvann förresten, men med de priserna
gick de väl i konkurs.
Kolla gärna denna länk om gamla band i Halmstad.
SvaraRaderahttp://gertolof.wordpress.com/category/halmstadband-60-talet/
Rolig läsning för oss som "var med".