Om det är något jag inte begriper, så är det datorer.
Häromdagen slutade plötsligt mejlfunktionen på min mac att
fungera. Jag skulle skicka iväg ett mejl och gjorde precis som vanligt. Men
datorn hade tydligen fått fnatt. På skärmen fanns en snurrande symbol och en
ruta där det stod något om "fel domännamn".
Att ha en mejlfunktion som inte skickar iväg brev, det är
förödande för en frilansskribent, som ska ha iväg manus hit och dit hela tiden.
Och var kan man få hjälp? Ingenstans. Man måste ge sig in i datorvärlden själv
och fixa vad som måste fixas.
Så jag klev in i en tät djungel där det talades ett språk
som jag inte begrep. Och då menar jag inte bara de telefonsamtal jag tvingades
ringa till ett företag i Danmark.
Det visade nämligen sig att min mejloperatör hade köpts upp
av danskar. När jag ringde ett nummer i Malmö, svarade en dansk grötig röst
någonting med "dessvärre" och jag antog att den, rösten alltså,
skulle upprepa samma sak om och om igen, hur många gånger jag än skulle
försöka. Så jag började dessbättre att leta efter ett telefonnummer direkt till
företaget i Danmark istället.
Och plötsligt pratade jag med en dansk som inte förstod
svenska och inte kunde många ord på engelska. Själv förstod jag ingenting av
hans danska.
Vad gör man? Jag började i alla fall tänka att en sådan
leverantör kan man inte ha. Man måste ju kunna prata med dem vars tjänster man
köper, eller hur? Jag bestämde mig då för att skaffa en ny mejloperatör, letade
på internet och hittade en i Nordingrå. Där talar man en fullt begriplig
svenska.
Så där satt jag och pratade i nästan två timmar med en
norrländsk grabb om saker som domänhanterare, auktoriseringskoder, lösenord,
primär DNS, SMPT-server, "ompekning" och annat som vi datornördar
tycker är kul.
–När du har fått ett mejl med begäran om
inloggningsuppgifter för konto, sa han, kan du skicka det till oss. Då kan vi
logga in och peka ut domännamnet mot våra namnservrar och om du vill också föra
över den till oss som registrar.
Precis så sa han.
–Så bra, sa jag.
–Om du inte vill lämna ut inloggningsuppgifterna till oss,
fortsatte han, så kan du själv gå in på domänhanteraren och peka om domänen
eller hämta ut den auktoriseringskod vi behöver för transfer!
–Det var ju fint, sa jag. Sa du "pekar om
domänen"?
–Ja, vill du att vi pekar om din domän till oss direkt?
frågade han.
–Nja... kanske, sa jag.
–Tänk på att du måste skapa dina e-postadresser i vår
kontrollpanel för att de ska
fungera! Det gör du genom att logga in i kontrollpanelen och sedan går
till E-postadministratören. Där kan du skapa upp till fem E-postkonton!
–Oj då, sa jag.
Sedan kom det mejl efter mejl från Nordingrå med lika
glasklara och lättbegripliga instruktioner. Och efter bara någon timme till,
fick jag iväg en text. Det funkar!
Jag vet bara inte riktigt hur det gick till.
Säkert inget klister på frimärket!!
SvaraRadera