fredag 18 februari 2011

Är det sant det dom säger om CD-skivan?

CD-skivan finns snart inte längre.
Skivbutiker ser numera ut som caféer med några småhyllor där någon har lagt en hög CD-plattor för dem som är nyfikna.
CD-skivor finns istället på Statoil.
Men snart kommer det inga nya plattor, sägs det.
Tillverkningen upphör. Ingen vill ju ändå köpa dem. All musik är ju gratis i datorn.
Hur har det blivit så här?
Och vad ska jag göra?
Jag vill inte meka med datorn när jag vill lyssna på musik.
Jag vill plocka fram en CD ur samlingen, sätta mig i en bekväm soffa eller fåtölj och plocka fram informationsbroschyren som ligger i CD-asken. Där kan jag kolla vilka musiker som spelar, vem som har skrivit låtarna, vem som körar i bakgrunden och dessutom kanske läsa något småtrevligt om eller av artisten.
Jag vill inte leta efter låtar i datorn, jag vill inte koppla ihop datorn med ljudanläggningen (de finns inte ens på samma våning) och jag vill ha all information om plattan jag lyssnar på i en snygg 4-färgsbroschyr.
Datorn är en otrolig maskin.
Men den är en maskin och en omusikalisk maskin.
Datorn är otrolig på mycket, den har förändrat världen, den kan vara en kul leksak lika mycket som en skrivmaskin eller ett uppslagsverk.
Men den blir aldrig lika bra på musik som en CD-skiva.
Jag tror inte att CD-skivan dör.
Jag tror att den tar en paus, vilar ut och kommer tillbaka när fler än jag ropar efter den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar