måndag 5 maj 2014

Kända i etern.

Blondinen kan snart inte vistas utanför ytterdörren.
Så fort vi går ut en sväng på stan kommer det fram kända och okända personer av båda könen och stoppar oss med frågan "Är det inte en TV-kändis som är ute på stan idag?". Och så skrattar de lite nervöst, för de kan ju ha tagit fel. De kan ju ha sett en annan blondin i "Vi som vet mest" eller vad det heter. "Vem vet mest"? Jag vet inte.
Men Blondinen satt där hemma och tittade på TV-programmet dag efter dag och upptäckte att hon för det mesta svarade på frågorna i programmet flera sekunder för de tävlande och att hon dessutom svarade rätt även när de svarade fel i rutan.
–Att du inte anmäler dig, sa jag en dag.
–Äsch, sa hon, det är ju ganska larvigt alltihop. Och så anmälde hon sig. Ett halvår senare blev hon kallad till inspelning och bara några månader senare sändes programmet på SVT2.
Hon vann tisdagens omgång och gick till fredagens final, där den som vinner får 10 000 spänn att ta med hem i börsen. Det blev en sportfråga, så hon vann inget.
Jag försäkrar: hon vet inte vad det är för skillnad mellan boxning och tennis.
Men hemma i Malmö var det ingen som brydde sig om detta. Här var man imponerad av att få se en TV-kändis på stan och fortfarande efter flera veckor kommer det fram både damer och herrar och frågar om det var Blondinen man hade sett på TV. På ICA i Limhamn, på gator och torg, på krogar och pubar, på macken och var tusan vi befinner oss.
Men hon slår nog inte mitt rekord.
Det var under en USA-resa i en stor butik i Washington, DC, där två unga damer upptäckte att vi pratade svenska och jag såg att de följde oss med blicken. När vi stannade och tittade på butikens jeanssortiment, kom de fram till mig och sa lite blygt:
–Är det du som är Larz Lazy? Och jag nickade helt paff.
–Vi kände igen rösten, sa damerna. Vi är från Malmö.
Där stod jag i Washington, DC, och blev påmind om mina shower på Malmös genom tiderna häftigaste närradiostation, Radio MCB, där Larz Lazy hördes varje vecka året om med en rock´n´roll-show eller i söndagarnas morgonshow.
Men inte trodde jag att min röst kunde kännas igen i Amerika.
Jag undrar om Blondinen kan slå det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar