Första gången jag var på
Jernbanecafeet, det var redan före brotiden, kom jag från andra hållet.
Jag hade varit med en fotograf
långt inne på Vesterbro för att hitta det farliga Köpenhamn. Det farligaste vi
mötte var en full grönländska, som försökte hindra oss från att komma in på ett
café. Hon vevade med nävarna som en boxare, men jag blev inte ens rädd. Hon
gick i flugvikt, min matchvikt är lätt tungvikt. Fotografen blev mer skrämd av
en stor dansk, som kom fram och sa att "här är det inte någon bra idé att
komma in med en kamera". Va? Det var ju ändå bara ett vanligt grönländskt
café. Undrar vad de har för sig där, egentligen?
Efter några sådana små
äventyr långt inne på Vesterbro, drog vi oss bort mot stationen.
Det var då vi hittade
Jernbanecafeet.
Och det som drog oss in
var den snygga neonskylten. "ØL" stod det, "ØL" i eldrött. Verkligen
vackert. Enkel estetik på hög nivå. För säkerhets skull är ordet kompletterat
med "BIER" alldeles under, så ingen behöver tvivla över vad som
serveras innanför dörren. Vad jag däremot tvivlar över är om BIER är danska
eller tyska.
Vi gick naturligtvis in
och upptäckte det som egentligen inte alls finns mer än i viss underhållande litteratur
och i sommarens revyskådespel på diverse utomhusscener: där finns det danska
gemytet.
På Jernbanecafeet fanns
det. Det märktes redan efter fem minuter. Och jag har kollat flera gånger sedan
dess. Det finns varje gång man är där. Hvergang.
Jernbanecafeet är som en
scen i en dansk filmkomedi, där danskarna vill måla ut sig själva som glada och
trevliga gamänger med ett djupt inre.
Hit kommer brevbäraren i
sin röda uniform efter dagens postrunda och han känner de flesta närvarande. -Hej
Preben! ropar han och nästan alla heter Preben, för nästan alla hejar tillbaka.
Här kan man hitta en
filosof som sitter och mumlar för sig själv och ingen lägger sig i. Eller så är
han inte filosof, utan bara en vanlig skäggig man, som har beställt ett eller
två glas mer än han tålde och nu försöker komma fram till om han ska sitta kvar
eller gå hem.
Det är en uppgörelse
mellan honom och han själv.
På Jernbanecafeet kan man
dessutom fortfarande höra Otto Brandenburg från en jukebox.
Eller så kommer man när
man har Musikaften med artister, som aldrig har fått beträda de stora scenerna.
Här underhåller de med danska visor som alla danskar känner till. En man
utklädd till kvinna har en tjock notbok med sig och väljer oavbrutet vilken
visa han/hon ska sjunga nästa gång det blir hans/hennes tur. Orkestern består
av en pianist och en man som slår takten på ett litet trumset. Ibland sjunger
pianisten själv en visa och han klarar det utan att lägga ifrån sig sin rykande
pipa, som visan lång dinglar i ena mungipan.
Till Jernbanecafeet
kommer gamla och unga, kvinnor och män, danskar och nu också fler och fler svenskar.
Från att ha legat lite
bakom Köpenhamns turiststråk, har plötsligt cafeet hamnat strategiskt rätt. För
nu åker svenskarna tåget hem och då är det inte Nyhavn som är sista hållplatsen.
Nu går många tvärs igenom stora stationshallen, ut genom bakdörren och tar
sikte mot neonskylten "ØL".
Och de som gör detta,
kommer in i en miljö och i en gemenskap, som åtminstone jag själv inte har upplevt
någon annanstans i hela Danmark.
Jernbanecafeet är precis
som den bild vi svenskar har och alltid har haft av Danmark.
Bättre än så här blir
det aldrig. Och något liknande finns naturligtvis inte i Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar