Kvällstidningen, som kommer
vid 8.30-tiden i Limhamn, har höjt priset.
Det är inte första gången, så man ska väl inte känna sig överraskad. Men 15:-- låter mycket mer än vanligt. Det låter lite dyrt. Jag tar fram min mobila miniräknare och slår in 365 dagar gånger 15:00 och studsar till när jag ser summan. Måste kolla en gång till och knappar in 15:00 gånger 365 och det blir samma resultat: 5.475 kronor!
Det är inte första gången, så man ska väl inte känna sig överraskad. Men 15:-- låter mycket mer än vanligt. Det låter lite dyrt. Jag tar fram min mobila miniräknare och slår in 365 dagar gånger 15:00 och studsar till när jag ser summan. Måste kolla en gång till och knappar in 15:00 gånger 365 och det blir samma resultat: 5.475 kronor!
Jag lägger alltså 5.475
spänn på att få snabbfakta om diverse händelser samt en och annan kulturartikel
som kan vara intressant samt sportredaktionens kommentarer om matcher som jag vet
hur de slutade igår och nöjesnyheter som ofta är totalt meningslösa.
Varför köper jag detta dag
efter dag?
För att det har varit en del
av min kultur sedan jag blev läskunnig. Kvällstidningen inhandlades dagligen av
mina föräldrar och kostade 25 öre. Totalt 91 kronor och 25 öre per år alltså
och jag undrar om det ansågs som dyrt. Den kom förstås inte ut på helgdagar.
Men då köpte man Helgens Nyheter, en tidning helt utan aktuella nyheter. Den
trycktes förmodligen några dagar innan helgen.
Jag växte upp i Halmstad,
som var en prioriterad zon för kvällstidningskriget. Bara på några få orter
slogs landets samtliga fyra kvällstidningar om uppmärksamheten. Löpsedlarna
lockade med lokala nyheter i svartaste fetstil, nyheter som inuti tidningen
ofta bara var en liten enspaltig notis. Och Kvälls-Posten lanserade
tidningsförsäljare som sålde
tidningen vid hembesök. Unga grabbar som sparade till egen moppe var ute
i ur och skur och ringde på dörrklockor. Kvälls-Posten upplevdes av fler och
fler tidningsköpare i Halmstad som den rätta. Och om vi hoppar till 1970-talet
så var det "Kvällan" som ökade starkt när resten av kvällspressen
tappade i upplaga. Redaktionschefen hette Lars Braw och under hans ledning
hände det saker. Bland annat tog man bort kultursidorna för att istället föra
ut kulturen till tidningens vanliga nyhetssidor, en åtgärd som fick branschen
att häpna och kulturetablissemanget att delas upp i för eller emot. Efter några
år bestämde man sig för att gå tillbaka till det traditionella synsättet.
Nu tappar alla
kvällstidningarna läsare. De yngre generationerna har inga behov av att få
nyheter och annan läsning på papper. De orkar inte läsa en halv tabloidsida
text. De har inga favoritskribenter som vi hade när Birger Buhre och Björn
Fremer tog för sig i KvP-spalterna, de vet inte vem Tony Kaplan var och de
känner knappt till fortfarande aktuella namn som sportens Kent Hansson och nöjets
Olle Berggren.
Och frågan är väl nu: hur
många gånger till kan kvällstidningarna höja priset utan att tappa så många
läsare att man tvingas lägga ner sina pappersupplagor?
Så trist det känns att
behöva sitta och glo på en digital plastskiva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar