söndag 18 november 2012

Gratis filmvisning!

Har du sett Ingvar Bergmans "Speglingar och ljud"?
Annars har du chansen nu!
Filmen hade premiär i slutet av 70-talet och väckte uppmärksamhet vid diverse Super 8-festivaler som arrangerades på den tiden när det inte fanns videokameror och andra nymodigheter.
Super 8 var ett nytt filmformat som gav lite större bild än vanlig dubbelåtta och hade möjligheter att ta ljud också.
Så jag fick för mig att spela in en "Ingvar Bergman-film" och letade skådespelare i närmsta bekantskapskretsen. Det blev min fru Kicki i huvudrollen samt den i Malmö välkända f.d. rockidolen Rock-Chrichan och hans fru Monica i de två övriga rollerna.
Jag skrev manus, tog jobbet som fotograf, regisserade i bästa Bergmansstil och gjorde hela redigeringsarbetet.
All inspiration hämtades från den dynamiske filmkonstnären Ingmar Bergman.
Vi spelade in filmen under en helg i Malmös västra områden, typ Limhamn, Klagshamn (som ser ut som Gotska Sandön) och andra platser i närheten.
Exakt vad vi skulle ha den till vet jag inte. Men när jag hade visat den färdiga filmen för några Super 8-entusiaster, blev den vid flera utlånad för att presenteras utom tävling på flera festivaler.
För något år sedan lade jag ut den på YouTube och här kan man se den. Den är ca 12-13 minuter lång, tror jag.
Prova den här adressen: http://www.youtube.com/watch?v=yRXV_ATrMvs
Funkar det inte så Googla på "speglingar och ljud"!
Och var beredd på en vacker film i lusigt tempo med skådespelare av främsta kvalitet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar