torsdag 15 mars 2012

Ordfejd.

Om någon undrar var jag har hållit hus de senaste dagarna, så har jag suttit och hängt över en liten mobil från Apple, där det finns hur mycket som helst att kika på.
Jag har emellertid suttit och glott på samma sak hela tiden.
Det heter Wordfeud och är redan ute, säger några.
Andra säger ingenting, för de sitter tysta och glor på sin lilla apparat tills de plötsligt skriker i högan sky: "43 poäng!!! Med två bokstäver!!! 43!!!".
Det var Blondinen som började i vårt hem. Hon gick plötsligt inte att tala med, för hon satt och jagade bokstäver som kunde bilda ord med så hög poäng som möjligt. C, X och Y ger t ex mycket högre poäng än S, A och P. Så det gäller att ha rätt bokstäver i förrådet och att kombinera dem med rätt bokstäver på spelbordet som finns i den lilla mobilen.
Man har dessutom en motståndare att tävla med. Det kan vara någon man känner eller så kan slumpen plocka fram någon likasinnad, som döljer sig bakom ett fantasinamn och som kan sitta var som helst på jordklotet. Jag vann över en dam häromdan. Vem hon var får jag aldrig veta, men det viktiga är att jag vann. Fick bl a höga poäng för ÅRSMÖTET och JOXAREN.
Man får ännu högre poäng om man kan placera någon av bokstäverna i ordet man håller på med på ruta som är markerad med t ex TW eller DW. Ordet ger tre gånger så många poäng om man har lyckats få med en bokstav i en TW-ruta.
Låter det korkat? Javisst, men efter en enda spelomgång är man fast. Sen hamnar man raskt djupt ner i träsket som en spelmissbrukare och är inte tillgänglig för omvärlden. Man spelar sent in på kvällarna, somnar mitt i ett ord och det första man gör på morgonen därpå, det är att ta tag i problemet man skulle lösa för att få högsta möjliga poäng.
Nu förstår du varför jag inte har synts till på flera dagar.
Vill du mig något, så kolla om du har Wordfeud i din mobil! Man kan nämligen chatta med sin motståndare medan spelet pågår, om man vill.
Några säger alltså att det redan är omodernt att spela Wordfeud.
Men eftersom det tillkommer nya spelare hela tiden, så kan de inte ha rätt.
Jag har förresten spelat med motståndare som fick över 100 poäng för en bokstavskombination.
Undrar förresten hur mycket man skulle kunna få för det ordet, med ett par TW- och DW-märkta rutor... Nja, det saknas så klart något J, Å, Z o s v...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar