onsdag 27 april 2011

Om att borra i sin bil.

Min bil är en bekväm, tystlåten och relativt stor amerikanare.
Har man, som jag, genom åren ägt ett antal amerikanare (1 Pontiac, 3 Cadillac, 1 Oldsmobile och numera en Chrysler), så vet man att man får vara beredd på vad som helst, saker som aldrig inträffar t ex med en tysk eller svenska bilmodell.
Det kan vara att bilen, som min dåvarande Cadillac, lägger ner hela sitt elsystem så att plötsligt ingenting fungerar och bilen måste hämtas av bärgare.
Min nuvarande Chrysler visade sig plötsligt ha ena lamphuset i fronten fullt av vatten.
Vad det hade kommit ifrån vet jag inte, men det kan ju ha varit vid senaste regnvädret eller senaste biltvätten.
Men nu var frågan inte var vattnet hade kommit ifrån, utan hur det skulle elimineras.
Radikalaste idén jag fick, var att köra ut till Chryslerimportören nånstans år Jägersrohållet. Där frågade jag vad ett nytt lamphus skulle kosta. Servicekarlen bakom datorskärmen kom efter en stund fram till beskedet att själva lamphuset skulle kosta 5,600 kr. Och sen tillkom så klart arbetskostnaden.
Alltså körde jag till en betydligt billigare kanal, en bilverkstad i ena ändan av Bellevuevägen. Här fick jag beskedet att man inte sysslade med amerikanare. Varför fick jag inget besked om. Och det finns fler billiga verkstäder i närheten. En ligger precis där Limhamn börjar, när man kommer från Malmö.
–Borra ett par hål i glaset, sa en av representanterna för verkstaden. Det kan du göra själv! Eller så kan du tända helljuset och låta motorn gå. Helljuset värmer upp utrymmet så att vattnet dunstar!
Man kan väl inte låta bilen stå med motorn på? Vad säger grannarna och Miljöpartiet?
Men jag tänkte snabbt ut en variant av detta förslag.
Så jag riggade upp en värmefläkt framför strålkastaren och körde på full värme. Då och då gick jag fram och tittade: jodå, dropparna minskade i antal och där som värmestrålarna värmde mest, där var det redan torrt och fint. På kvällen kunde man inte se att det hade varit någon fukt i lamphuset.
Det kunde man däremot morgonen därpå. Då flöt det på fint innanför glaset, som i detta fallet består av plast.
Jag pratade med en bilmekaniker som har en verkstad ute på vischan och där kan dom allt, tänkte jag.
–Borra ett par små hål i glaset, sa han. Och det var dagen innan jag måste visa upp bilen hos Bilprovningen. Så nu fanns det ingen tid mer att vinka på, vad nu det skulle vara bra för. Jag lånade en borrmaskin och borrade tre små hål i plasten. Sen tog jag fram värmefläkten och körde för fullt tills alla dropparna hade rusat mot de små hålen, där de kunde rymma ut i friheten.
Imorgon bitti kl 08:00 ska jag visa upp bilen på Bilprovningen.
Och jag vågar inte tänka på hur ljushuset ser ut i morgon bitti.
Har vattnet kommit tillbaka???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar