onsdag 2 juni 2010

Smygreklam för en kommande bok.

Snart är det oktober.
Dessförinnan ska vi bara hinna med att njuta av en sommar, semestra i några veckor, gå till valurnan och rösta på det vi tror på och följa Allsvenskan, som kan bli en rysare under höstsäsongen.
I september öppnar dessutom den årliga Bokmässan i Göteborg. Och då lanseras en himla massa nya intressanta böcker av kända och okända författare.
En av de nya böckerna har jag skrivit. I oktober ska den finnas hos landets bokhandlare.
Gissa om det blir spännande...

Ändå är det inte min första bok. Den första klarade jag av, tillsammans med journalisten Jan-Owe Wikström på Hallandsposten, redan 1992. Per Gessle frågade oss om vi ville skriva Roxettes officiella biografi. Och vi sa att jo det kunde vi väl göra, vi hade ju ändå inget annat att göra under semestern, så visst, vi kan resa runt och intervjua Maries och dina släktingar och snacka med dig och Marie och få ihop hela storyn från barndom till världskändisar... visst, det fixas vi! Och sen såg vi knappt våra familjer under några intensiva (och roliga!) veckor. Boken sålde i massor i två upplagor och översattes till tyska. I Sverige gav vi boken titeln The Book, vilket naturligtvis hänsyftade på en av Roxettes stora hitlåtar, The Look. Detta fattade man inte i Tyskland, så där fick den heta Das Buch...

Efter den debuten har jag gett ut tre kåserisamlingar. Titlarna avslöjar att de var lättare att sälja lokalt på västkusten än i resten av Sverige: Ditt och mitt Halmstad, Halmstad från och till samt Häromdagen var jag i Halmstad. De innehåller samtliga gamla kåserier som jag har skrivit för Hallandsposten och blev snabbt slutsålda och var säkert en av de vanligaste julklapparna i Halmstad de år de kom ut.

Under 2000-talet har jag också skrivit en bok om mina erfarenheter från reklambranschen. Var snäll och köp, heter den.

Och i oktober kommer alltså mitt epos nummer sex. Vad handlar den om? frågar alla som har hört talas om den. Och jag vet inte hur mycket jag ska avslöja.

Men OK, jag säger bara så här: den handlar om kändisar. Och det är inte vilka kändisar som helst, för de har en sak gemensamt allihop: de har träffat mig!

Jag berättar alltså om när jag åt frukost på tu man hand med Isabella Rossellini, när jag var på Andy Warhols party i New York, när jag snackade rock´n´roll med Cliff Richard, när jag fick ta hand om Keith Richards fulla farsa och när Ernst-Hugo Järegård fick ett helt flygplan att titta på mig och undra vem jag var. Bland annat, alltså. För listan på kändisar som har träffat mig är lång och 100% sann.

Och det är snart oktober, så håll ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar